het schip Adelaar | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Zeeland | 1722 | Zeeland | onbekend | 145 voet | 810 ton | 180-250 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
6-6-1723 27-11-1724 1-10-1725 2-2-1727 21-3-1728 | Nederland - Indië Ceylon - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - vergaan | Joris Vermouwt Joris Vermouwt Jan Vrijdag Gerrit Fiers Willem de Keijser | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Batavia | 2-2-1727 | 13-4-1727 | De Kaap | 70 | 110 | 1 | 0 |
De Kaap | 13-4-1727 | 1-5-1727 | De Kaap | 18 | - | - | - |
De Kaap | 1-5-1727 | 25-8-1727 | Rammekens | 116 | ≥ 103 | - | - |
Totaal | 204 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Gerrit Fiers | zijn ervaring | 24-1-1712 28-1-1716 24-11-1719 1-12-1720 29-4-1723 2-2-1727 14-4-1729 1-12-1729 11-12-1730 13-12-1731 18-12-1732 | onderstuurman onderstuurman opperstuurman opperstuurman schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper | Diemen Oosterstein Steenhoven Steenhoven Raadhuis v Vlissingen Adelaar Zoetelingskerke Zoetelingskerke Nieuwvliet Nieuwvliet Nieuwvliet | |||
de Bemanning | |||||||
functies | Adelborst (2), Bootsgezel (1), Bosschieter (13), Bottelier (1), Botteliersmaat (1), Derdewaak (2), Hooploper (9), Jongen (3), Jongmatroos (4), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabelsmaat (2), Korporaal (3), Kwartiermeester (4),Matroos (32), Onder(scheeps)timmerman (2), Onderkuiper (2), Ondermeester (1), Onderstuurman (1), Onderzeilmaker (1), Oploper (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkonstabel (1), Oppermeester (1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Provoost (1), Scheepskorporaal (1), Schiemansmaat (2), Schipper (2), Soldaat (15), Tamboer (1), Trompetter (1), Tweede chirurgijn (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
bekenden | Jan Leendertsz Hoen (hooploper) uit Rokv:, Lourens Larremans (soldaat) uit Nijmegen, Pieter Wittenberg (bottelier) uit Hasereijt, Apollonius den Hollander (onderstuurman) uit Domb:. | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Jan Delmerhorst | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
matroos | ja | nee | Janna Clarisse | 8-4-1718 15-2-1721 21-1-1723 5-4-1726 2-2-1727 24-1-1728 15-9-1728 30-12-1732 19-3-1735 12-11-1738 23-5-1740 15-1-1745 22-3-1746 | oploper jongen jongen matroos matroos konstabelsmaat konstabel konstabel(smaat?) konstabel konstabel konstabel konstabel konstabel | ||
lading | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
8 200 800 42076 60000 3832 31052 478750 | pees lb pees lb lb lb lb lb emballage ongelden | rok (zijden Japans) drakenbloed handrotan peper (zwart) calaturshout (Kust) gember (gekonfijt) sapanhout (Siamees) koffieboon (Javaans) op koopmanschappen | (Iƒ) 587-2-0 (Iƒ) 199-1-0 (Iƒ) 160-16-0 (Iƒ) 5.554-0-8 (Iƒ) 2.437-2-8 (Iƒ) 1.775-3-8 (Iƒ) 732-16-8 (Iƒ) 59.775-0-0 (Iƒ) 3.139-0-0 (Iƒ) 1.487-4-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 75.847-6-0 | ||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
62500 | lb | koffieboon (Javaans) emballage ongelden (op koopmanschappen) | (Iƒ) 7.500-0-0 (Iƒ) 400-0-0 (Iƒ) 158-0-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 8.058-0-0 | ||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
62500 | lb | koffieboon (Javaans) emballage ongelden (op koopmanschappen) | (Iƒ) 7.500-0-0 (Iƒ) 400-0-0 (Iƒ) 158-0-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 8.058-0-0 | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Jan is op 9-10-1726 in Batavia aangekomen en vertrekt 3,5 maand later, op 2-2-1727, weer naar Nederland. • Deze keer is hij opnieuw matroos. • De begunstigde is zijn moeder, Janna Clarisse. | ||||||
schip | • Voor het schip de Adelaar is het ook de derde keer dat het deze afstand aflegt. | ||||||
schipper | • Gerrit Fiers is een redelijk ervaren schipper. Weliswaar is dit zijn tweede reis als schipper, maar voorheen heeft hij al 4x de reis als onderstuurman afgelegd. | ||||||
reis | • De reisduur is gemiddeld te noemen. • Van deze reis is het aantal koppen niet goed geregistreerd • Het is onbekend of op het schip bewapening aanwezig was. Toch moet dit haast wel het geval geweest zijn gezien het feit dat er een opperkonstabel en twee konstabelsmaten (tweede kanonier) worden gemeld. | ||||||
bemanning | • Het is de tweede keer dat Jan en Jan Leendertsz Hoen samen varen. De eerste keer was op de heenreis met de Wickenburg in 1726. • Het is de tweede keer dat Jan en Lourens Larremanssamen varen. In 1721 varen zij beiden met de Ravesteijn naar IndiĆ«. • Het is de tweede keer dat Jan en Pieter Wittenberg samen varen. De eerste keer was op de heenreis met de Wickenburg in 1726. • Het is de tweede keer dat Jan en Apollonius den Hollander samen varen. De eerste keer was op de heenreis met de Wickenburg in 1726. | ||||||
lading | • De lading bestaat voornamelijk uit koffie en zwarte peper. • De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 60.678. Van de 188 geregistreerde ladingen in 1727 staat het 'slechts' op de 81eplaats. Er zijn dat jaar drie schepen die voor meer dan een half miljoen verschepen. | ||||||
konvooi | • De vijf schepen gaan samen op van Batavia naar de Kaap. • Huis de Vlotter vertrekt drie dagen eerder van de Kaap, maar komt ook 25 augustus aan in Texel. Mogelijk heeft het een tussenstop gemaakt op de route (bijv St. Helena). • De LangeRode komt juist twee dagen eerder in Goeree aan. Vermoedelijk lag het schip voor op de rest en heeft het geen andere route gekozen. • De overige vier schepen komen de zelfde dag in Rammekens en Texel aan. Ik leid hieruit af dat de wind gunstig stond om 's ochtends en 's middags de 100 zeemijlen uit elkaar gelegen bestemming te halen. |