het schip

Hillegonda

kamerbouwjaarwerftypelengtelaadvermogenbemanningkanonnen
Hoorn1720Hoornonbekend145 voet850 ton180-250-
gebruiksstatus van het schip
datumreisschipper
2-6-1721
21-1-1723
10-2-1724
1-12-1724
22-4-1726
16-12-1726
2-1-1728
2-10-1729
1-1-1731
30-11-1731
29-1-1733
30-10-1733
1-6-1735
18-5-1740
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Jan Ringenburg
Jan Ringenburg
Michiel de Reus
Arent Bent
Albert Visser
Albert Visser
Albert Visser
Albert Visser
Albert Visser
Albert Visser
Cornelis Damme
Cornelis Damme
Willem Haeijsz
Dirk de Veth
de Reis
vannaarreisduuraantal koppen
plaatsdatumdatumplaatsdagenbemanningpassagiersoverlijden
Texel2-1-172820-1-1728Texel (averij)18183--
Texel2-1-172820-1-1728reparatie3
Texel23-1-172822-6-1728De Kaap151183-31
De Kaap>22-6-17288-8-1728Saldanha Bay47---
Saldanha Bay8-8-17284-9-1728reparatie?27---
Saldanha Bay>4-9-172815-9-1728De Kaap21---
De Kaap15-9-172817-12-1728Batavia93138--
   Totaal349   
de Schipper
naam datumfunctieschip
Albert Visserzijn ervaring23-1-1718
7-12-1718
22-4-1726
16-12-1726
2-1-1728
2-10-1729
1-1-1731
30-11-1731
konstabelsmaat
konstabelsmaat
schipper
schipper
schipper
schipper
schipper
schipper
Huis de Vlotter
Huis de Vlotter
Hillegonda
Hillegonda
Hillegonda
Hillegonda
Hillegonda
Hillegonda
de Bemanning
functiesBosschieter (5), Hooploper (1), Jongen (2),Konstabel (1), Konstabelsmaat (2), Korporaal (3), Kwartiermeester (1), Matroos (25), Metselaar (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Soldaat (11), Trompetter (1), Koksmaat (1)
Jan Delmerhorst
deze reiszijn ervaring
functiemaandbriefschuldbriefbegunstigdedatumfunctie
konstabelneeonduidelijk-8-4-1718
15-2-1721
21-1-1723
5-4-1726
2-2-1727
24-1-1728
15-9-1728
30-12-1732
19-3-1735
12-11-1738
23-5-1740
15-1-1745
22-3-1746
oploper
jongen
jongen
matroos
matroos
konstabelsmaat
konstabel
konstabel(smaat?)
konstabel
konstabel
konstabel
konstabel
konstabel
inschrijvingNationaal Archief, Den Haag, Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), nummer toegang 1.04.02, inventarisnummer 14395Soldijboek Hillegonda, 1728. Opvarende Jan Delmerhorst.
lading
aantaleenheidproductwaarde
5700
1893,4
24.6662/3
1.348101/128
29
12
11
12
10
4
8
15
1
6
3963
44
100
12
422

3
12
36


7

100
118000
33
50

66
200
50
27

12500
1500
1000
32757

1
1
pees
markfijns
rijksdaalder
reaal
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
lb
hoed
pees
huid
pees
-
pees
pees
pees
-
-
bos
-
lb
pees
pees
lb
-
vat
halveaam
halveaam
vat
-
lb
lb
lb
lb
-
vat
halvelegger
dukaten (gouden)
zilver (baar)
paiement (Nederlands)
goud (bijgewicht)
laken
lakenrassen
kroonrassen
perpetuanen
serge
ras (Marokkaans)
grein
polemiten
stoffen (goudenenzilveren)
kripfloers (lamfer)
platlood
smeekolen
riem (essenhouten)
pompleer
schoof (in soort)
3 procent (op fl.4.130,17,0)
kanon (ijzeren à 3lbbals)
bas (metalen van 2 à 3lb)
kamer (metalen,tot de bassen)
samen
kast (van de kamers)
kurk (Spaans)
3procent (op fl.2.403,10,0)
lijm (Engels)
klinkersteen
slijpsteen
schoenmakersgaren
3procent
vlees
olijfolie
lijnolie
boter
3procent (op fl.14.658,10,0)
ijzer
gerfstaal
slotplaat (dubbele)
spijker (in soort)
3procent (opfl.5.137,1)
vlees
wijn (Rinse)
(Iƒ) 37.584-7-8
(Iƒ) 61.415-0-0
(Iƒ) 74.000-0-0
(Iƒ) 62.395-4-0
(Iƒ) 9.774-17-0
(Iƒ) 1.906-6-0
(Iƒ) 554-9-8
(Iƒ) 405-0-0
(Iƒ) 397-18-0
(Iƒ) 769-16-0
(Iƒ) 1.343-7-8
(Iƒ) 1.722-14-0
(Iƒ) 1.267-0-0
(Iƒ) 138-4-8
(Iƒ) 535-15-0
(Hƒ) 660-0-0
(Hƒ) 350-0-0
(Hƒ) 449-13-0-0
(Hƒ) 2.691-4-0
(Hƒ) 123-18-8
(Hƒ) 229-2-0


(Hƒ) 2.132-8-0
(Hƒ) 3-10-0
(Hƒ) 46-0-0
(Hƒ) 72-2-0
(Hƒ) 39-1-0
(Hƒ) 796-15-0
(Hƒ) 516-0-0
(Hƒ) 45-0-0
(Hƒ) 40-14-8
(Hƒ) 6.509-5-0
(Hƒ) 6.000-0-0
(Hƒ) 1.125-0-0
(Hƒ) 2.997-0-0
(Hƒ) 439-15-0
(Hƒ) 1.093-15-0
(Hƒ) 236-5-0
(Hƒ) 125-10-0
(Hƒ) 3.992-11-0
(Hƒ) 155-12-0


  Totaal(Hƒ) 30.870-1-0
en
(Iƒ) 254.209-19-0
aantaleenheidproductwaarde
1peestouw (zwaar geteerd)(Iƒ) 877-0-0
  Totaal(Iƒ) 877-0-0
aantaleenheidproductwaarde
1
8
pees
pees
touw (16 duim), reep (6 á 7 duim), samen (wegend 12.851 lb), 's lands recht (3 procent)(Hƒ) 2.313-3-8
(Hƒ) 69-3-0
  Totaal(Hƒ) 2.3862-6-8
Notulen
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope
27-7-1728Dingsdag den 27 Julij 1728, voormiddags.

Alle present.

...

Laastelijk door den Edelen Heer Gouverneur nog te kennen gegeven sijnde dat het schip deHildegondathans door het aanbrengen van de drie bovenste vingerlingen, en dat men onder het arbeijden bevonden heeft dat de onderste niet is afgebroken, maar sig nog aan den steven bevind, weeder soo ver was herstelt dat het selve de reijs naar de Saldanhabaij soude kunnen onderneemen, Soo is gevolglijk gearresteert en vastgestelt dat men dien bodem met de eerste goede wind naar derwaarts sal laten afgaan, ten eijnde aldaar wijders van sijne bekomene schaade volkomen herstelt te kunnen werden.
Opmerkingen
familielid• Na het verongelukken van de Stabroek op de Kaap, stapt Jan over op de Hillegonda om door te varen naar Batavia.
• Tussen juli en september zijn er meerdere schepen richting Batavia vertrokken. Dat hij niet opstapt duidt op een van de volgende mogelijkheden: (a) Jan is bij de ramp gewond geraakt en was herstellende; of (b) hij heeft meegwerkt aan het herstel van het schip Stabroek in Saldana bay; of (c) hij heeft zijn beurt moeten afwachten voordat er op een schip plaats was voor hem.
• Op de Stabroek was Jan nog Konstabelsmaat. Op de Hillegonda is hij gepromoveerd tot Konstabel.
• Hij arriveert op 17 december 1728 in Batavia en zal op 30 december 1732 met de Wickenburg naar Nederland varen. Hij is dan 4 jaar in Indië geweest.
• De bron geeft aan dat het bestaan van een schuldbrief onduidelijk is. Ik ga er van uit dat hier nog altijd de inschrijving van de Stabroek geldt en in dat geval is er een schuldbrief.
schip• Voor het schip de Hillegonda is het de 6ereis. Je zou kunnen zeggen dat het een 'ervaren' schip was, misschien ook wel een versleten schip waar genoeg aan gerepareerd moest worden.
• Ook nu weer is het onbekend of dat het schip bewapend was. Wel worden één konstabel en twee konstabelsmaten gemeld. Met zo veel man zullen er waarschijnlijk ook meerdere kannonnen aan boord geweest zijn.
• Het is onbekend tot welk type het schip Hillegonda behoort. InWerkers van de wereld(proefschirft M. van Rossum, 2013) wordt het een 'admiraalschip' genoemd. Het betekent dat vanaf de Hillegonda leiding wordt gegeven over de vloot of het konvooi. Ook betekent het dat het geen klein bootje was en waarschijnlijk groter of prestigieuzer dan de andere schepen in het konvooi.
schipper• Schipper Albert Visser is opgeklommen van konstabelsmaat tot schipper. Dit is zijn tweede reis als schipper. Je mag hem redelijk ervaren noemen.
reis• De Hillegonda keert 18 dagen na vertrek terug naar Texel, waarschijnlijk vanwege averij.
• De reisduur van de Kaap naar Batavia is vrij lang.
bemanning• Ik heb de indruk dat de functies aan boord van de Hillegonda niet goed gedocumenteerd zijn. De lijst is beduidend korter dan op andere reizen.
lading• De lading bestaat voor een belangrijk deel uit dukaten, zilver, goud en daalders.
• De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 234.238. Van de 137 geregistreerde ladingen in 1728 staat het op de 17eplaats. Er is dat jaar één schipen dat voor meer dan een half miljoen verscheept.
konvooi• De schepen Hillegonda en Cornelia vertrekken gelijktijdig van Texel, maar met de Hillegonda is wat aan de hand. Het keert al snel na vertrek terug. En van 22 juni verblijft het bijna drie maand rond de Kaap voor reparatie.