het schip Hillegonda | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Hoorn | 1720 | Hoorn | onbekend | 145 voet | 850 ton | 180-250 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
2-6-1721 21-1-1723 10-2-1724 1-12-1724 22-4-1726 16-12-1726 2-1-1728 2-10-1729 1-1-1731 30-11-1731 29-1-1733 30-10-1733 1-6-1735 18-5-1740 | Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland | Jan Ringenburg Jan Ringenburg Michiel de Reus Arent Bent Albert Visser Albert Visser Albert Visser Albert Visser Albert Visser Albert Visser Cornelis Damme Cornelis Damme Willem Haeijsz Dirk de Veth | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Texel | 2-1-1728 | 20-1-1728 | Texel (averij) | 18 | 183 | - | - |
Texel | 2-1-1728 | 20-1-1728 | reparatie | 3 | |||
Texel | 23-1-1728 | 22-6-1728 | De Kaap | 151 | 183 | - | 31 |
De Kaap | >22-6-1728 | 8-8-1728 | Saldanha Bay | 47 | - | - | - |
Saldanha Bay | 8-8-1728 | 4-9-1728 | reparatie? | 27 | - | - | - |
Saldanha Bay | >4-9-1728 | 15-9-1728 | De Kaap | 21 | - | - | - |
De Kaap | 15-9-1728 | 17-12-1728 | Batavia | 93 | 138 | - | - |
Totaal | 349 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Albert Visser | zijn ervaring | 23-1-1718 7-12-1718 22-4-1726 16-12-1726 2-1-1728 2-10-1729 1-1-1731 30-11-1731 | konstabelsmaat konstabelsmaat schipper schipper schipper schipper schipper schipper | Huis de Vlotter Huis de Vlotter Hillegonda Hillegonda Hillegonda Hillegonda Hillegonda Hillegonda | |||
de Bemanning | |||||||
functies | Bosschieter (5), Hooploper (1), Jongen (2),Konstabel (1), Konstabelsmaat (2), Korporaal (3), Kwartiermeester (1), Matroos (25), Metselaar (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Soldaat (11), Trompetter (1), Koksmaat (1) | ||||||
Jan Delmerhorst | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
konstabel | nee | onduidelijk | - | 8-4-1718 15-2-1721 21-1-1723 5-4-1726 2-2-1727 24-1-1728 15-9-1728 30-12-1732 19-3-1735 12-11-1738 23-5-1740 15-1-1745 22-3-1746 | oploper jongen jongen matroos matroos konstabelsmaat konstabel konstabel(smaat?) konstabel konstabel konstabel konstabel konstabel | ||
inschrijving | Nationaal Archief, Den Haag, Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), nummer toegang 1.04.02, inventarisnummer 14395 | ||||||
lading | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
5700 1893,4 24.6662/3 1.348101/128 29 12 11 12 10 4 8 15 1 6 3963 44 100 12 422 3 12 36 7 100 118000 33 50 66 200 50 27 12500 1500 1000 32757 1 1 | pees markfijns rijksdaalder reaal pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees lb hoed pees huid pees - pees pees pees - - bos - lb pees pees lb - vat halveaam halveaam vat - lb lb lb lb - vat halvelegger | dukaten (gouden) zilver (baar) paiement (Nederlands) goud (bijgewicht) laken lakenrassen kroonrassen perpetuanen serge ras (Marokkaans) grein polemiten stoffen (goudenenzilveren) kripfloers (lamfer) platlood smeekolen riem (essenhouten) pompleer schoof (in soort) 3 procent (op fl.4.130,17,0) kanon (ijzeren à 3lbbals) bas (metalen van 2 à 3lb) kamer (metalen,tot de bassen) samen kast (van de kamers) kurk (Spaans) 3procent (op fl.2.403,10,0) lijm (Engels) klinkersteen slijpsteen schoenmakersgaren 3procent vlees olijfolie lijnolie boter 3procent (op fl.14.658,10,0) ijzer gerfstaal slotplaat (dubbele) spijker (in soort) 3procent (opfl.5.137,1) vlees wijn (Rinse) | (Iƒ) 37.584-7-8 (Iƒ) 61.415-0-0 (Iƒ) 74.000-0-0 (Iƒ) 62.395-4-0 (Iƒ) 9.774-17-0 (Iƒ) 1.906-6-0 (Iƒ) 554-9-8 (Iƒ) 405-0-0 (Iƒ) 397-18-0 (Iƒ) 769-16-0 (Iƒ) 1.343-7-8 (Iƒ) 1.722-14-0 (Iƒ) 1.267-0-0 (Iƒ) 138-4-8 (Iƒ) 535-15-0 (Hƒ) 660-0-0 (Hƒ) 350-0-0 (Hƒ) 449-13-0-0 (Hƒ) 2.691-4-0 (Hƒ) 123-18-8 (Hƒ) 229-2-0 (Hƒ) 2.132-8-0 (Hƒ) 3-10-0 (Hƒ) 46-0-0 (Hƒ) 72-2-0 (Hƒ) 39-1-0 (Hƒ) 796-15-0 (Hƒ) 516-0-0 (Hƒ) 45-0-0 (Hƒ) 40-14-8 (Hƒ) 6.509-5-0 (Hƒ) 6.000-0-0 (Hƒ) 1.125-0-0 (Hƒ) 2.997-0-0 (Hƒ) 439-15-0 (Hƒ) 1.093-15-0 (Hƒ) 236-5-0 (Hƒ) 125-10-0 (Hƒ) 3.992-11-0 (Hƒ) 155-12-0 | ||||
Totaal | (Hƒ) 30.870-1-0 en (Iƒ) 254.209-19-0 | ||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
1 | pees | touw (zwaar geteerd) | (Iƒ) 877-0-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 877-0-0 | ||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
1 8 | pees pees | touw (16 duim), reep (6 á 7 duim), samen (wegend 12.851 lb), 's lands recht (3 procent) | (Hƒ) 2.313-3-8 (Hƒ) 69-3-0 | ||||
Totaal | (Hƒ) 2.3862-6-8 | ||||||
Notulen | |||||||
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope | |||||||
27-7-1728 | Dingsdag den 27 Julij 1728, voormiddags. Alle present. ... Laastelijk door den Edelen Heer Gouverneur nog te kennen gegeven sijnde dat het schip deHildegondathans door het aanbrengen van de drie bovenste vingerlingen, en dat men onder het arbeijden bevonden heeft dat de onderste niet is afgebroken, maar sig nog aan den steven bevind, weeder soo ver was herstelt dat het selve de reijs naar de Saldanhabaij soude kunnen onderneemen, Soo is gevolglijk gearresteert en vastgestelt dat men dien bodem met de eerste goede wind naar derwaarts sal laten afgaan, ten eijnde aldaar wijders van sijne bekomene schaade volkomen herstelt te kunnen werden. | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Na het verongelukken van de Stabroek op de Kaap, stapt Jan over op de Hillegonda om door te varen naar Batavia. • Tussen juli en september zijn er meerdere schepen richting Batavia vertrokken. Dat hij niet opstapt duidt op een van de volgende mogelijkheden: (a) Jan is bij de ramp gewond geraakt en was herstellende; of (b) hij heeft meegwerkt aan het herstel van het schip Stabroek in Saldana bay; of (c) hij heeft zijn beurt moeten afwachten voordat er op een schip plaats was voor hem. • Op de Stabroek was Jan nog Konstabelsmaat. Op de Hillegonda is hij gepromoveerd tot Konstabel. • Hij arriveert op 17 december 1728 in Batavia en zal op 30 december 1732 met de Wickenburg naar Nederland varen. Hij is dan 4 jaar in Indië geweest. • De bron geeft aan dat het bestaan van een schuldbrief onduidelijk is. Ik ga er van uit dat hier nog altijd de inschrijving van de Stabroek geldt en in dat geval is er een schuldbrief. | ||||||
schip | • Voor het schip de Hillegonda is het de 6ereis. Je zou kunnen zeggen dat het een 'ervaren' schip was, misschien ook wel een versleten schip waar genoeg aan gerepareerd moest worden. • Ook nu weer is het onbekend of dat het schip bewapend was. Wel worden één konstabel en twee konstabelsmaten gemeld. Met zo veel man zullen er waarschijnlijk ook meerdere kannonnen aan boord geweest zijn. • Het is onbekend tot welk type het schip Hillegonda behoort. InWerkers van de wereld(proefschirft M. van Rossum, 2013) wordt het een 'admiraalschip' genoemd. Het betekent dat vanaf de Hillegonda leiding wordt gegeven over de vloot of het konvooi. Ook betekent het dat het geen klein bootje was en waarschijnlijk groter of prestigieuzer dan de andere schepen in het konvooi. | ||||||
schipper | • Schipper Albert Visser is opgeklommen van konstabelsmaat tot schipper. Dit is zijn tweede reis als schipper. Je mag hem redelijk ervaren noemen. | ||||||
reis | • De Hillegonda keert 18 dagen na vertrek terug naar Texel, waarschijnlijk vanwege averij. • De reisduur van de Kaap naar Batavia is vrij lang. | ||||||
bemanning | • Ik heb de indruk dat de functies aan boord van de Hillegonda niet goed gedocumenteerd zijn. De lijst is beduidend korter dan op andere reizen. | ||||||
lading | • De lading bestaat voor een belangrijk deel uit dukaten, zilver, goud en daalders. • De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 234.238. Van de 137 geregistreerde ladingen in 1728 staat het op de 17eplaats. Er is dat jaar één schipen dat voor meer dan een half miljoen verscheept. | ||||||
konvooi | • De schepen Hillegonda en Cornelia vertrekken gelijktijdig van Texel, maar met de Hillegonda is wat aan de hand. Het keert al snel na vertrek terug. En van 22 juni verblijft het bijna drie maand rond de Kaap voor reparatie. |