het schip Jerusalem | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Rotterdam | 1752 | Rotterdam | fluit (?) | 140 voet | 800 ton | 194-286 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
7-7-1753 14-1-1756 7-10-1757 15-1-1759 24-4-1760 19-1-1761 9-12-1762 30-1-1765 2-8-1766 22-10-1768 | Nederland - Indië Bengalen - Nederland Nederland - Indië Bengalen - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Bengalen Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland | Jan van der Vlugt Godfried Wargijn Pieter Rosenberg Hieronymus Jongeberg Godfried Wargijn Thomas Middelmeer Johannes Sigmund Hoeve Tijs Fierman Johan Carel Schacht Johan Carel Schacht | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Goeree | 7-7-1753 | 19-8-1753 | San Tiago | 43 | 251 | - | 3 |
San Tiago | 19-8-1753 | 25-8-1753 | De Kaap | 75 | - | - | - |
De Kaap | 8-11-1753 | 28-11-1753 | De Kaap | 20 | - | - | - |
De Kaap | 28-11-1753 | 26-1-1754 | Batavia | 59 | 243 | - | 4 |
Totaal | 203 | ||||||
de Schipper (1753) | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Jan van der Vlugt | zijn ervaring | 7-7-1753 30-10-1754 18-10-1755 | schipper schipper schipper | Jerusalem Hoop Blijdorp | |||
de Bemanning (1753) | |||||||
functies | Assistent (1), Blikslager (1), Blokmaker (2), Bootsman (1), Bootsmansmaat (1), Bosschieter (66), Bottelier (1), Botteliersmaat (1), Cadet (de marine) (4), Derde meester (1), Derdewaak (2), Draaier (2), Eerste korporaal (1), Hoogloper (5), Hooploper (5), Huisslotenmaker (1), Huistimmerman (1), Jongen (9), Jongmatroos (4), Kaartmaker (1), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabel (1), Konstabelsmaat (2), Koperslager (1), Kwartiermeester (4), Lademaker (2), Loodgieter (1), Matroos (25), Messenmaker (1), Metselaar (2), Onder(scheeps)timmerman (3), Onderkoopman (1), Onderkuiper (1), Ondermeester (1), Onderstuurman (1), Onderzeilmaker (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1),Oppermeester(1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Provoost (1), Roerslotenmaker (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (81), Tamboer (1), Tweede korporaal (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Elias Wilhelmus Maaskamp | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
oppermeester | ja | ja | Catharina Engelbron, zijn moeder | 07-07-1753 | oppermeester | ||
Opmerkingen (1753) | |||||||
familielid | - |
de Reis (1768) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Batavia | 22-10-1768 | 2-2-1769 | De Kaap | 103 | 111 | 0 | 5 |
De Kaap | 2-2-1769 | 23-2-1769 | De Kaap | 21 | - | - | - |
De Kaap | 23-2-1769 | 3-6-1769 | Goeree | 100 | 97 | - | - |
Totaal | 224 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Jan Karel Schacht | zijn ervaring | 2-8-1766 22-10-1768 | schipper schipper | Jerusalem Jerusalem | |||
de Bemanning (1768) | |||||||
functies | Bootsman (1), Bootsmansmaat (1), Bosschieter (7), Grofsmid (1),Hooploper (8), Jongen (2), Jongmatroos (8), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabelsmaat (1), Korporaal (1), Kwartiermeester (2), Matroos (49), Onder(scheeps)timmerman (1), Onderchirurgijn (1), Onderstuurman (1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Scheepstimmerman (1), Schieman (1), Schiemansmaat (2), Schipper (1), Soldaat (13), Tweede meester (1), Zeilmaker (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Wilhelmus Johannes Stephanus Engelbronner | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
hooploper | nee | nee | - | 1-12-1766 22-10-1768 1-10-1770 11-10-1771 20-10-1772 | hooploper hooploper bottelier bottelier derdewaak | ||
lading (1768) | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
7690 18750 18740 3125 3125 250000 625 1868 10000 849 251442 22000 25000 145047 3125 750 600 300 4280 1500 580 100 6 diverse | lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb pees pees pees pees pees pees pees legger | foelie garioffelnagel nootmuskaat (in soort) garen (katoenen Javaans) kurkuma (Javaans) koffieboon (Javaans) indigo (Javaans) kamfer (Japans) calaturshout (Kust) gember (gekonfijt) peper (in soort) sapanhout (Siamees) tin (in soort) poedersuiker tamarinde (gesuikerd) bethilles (in soort) sits (geschilderd) chelas (geruit) guinees (in soort) roemaals (neusdoeken) salempuris (in soort) nootmuskaat (gekonfijt) arak (api) emballage ongelden (Bataviase 2 procent) | (Hƒ) 3.811-10-0 (Hƒ) 6.187-10-0 (Hƒ) 3.093-15-0 (Hƒ) 1.277-11-8 (Hƒ) 252-9-0 (Hƒ) 23.750-0-0 (Hƒ) 782-8-8 (Hƒ) 626-13-8 (Hƒ) 309-9-0 (Hƒ) 420-5-0 (Hƒ) 30.660-18-0 (Hƒ) 819-10-0 (Hƒ) 6.134-11-8 (Hƒ) 10.341-17-0 (Hƒ) 182-18-0 (Hƒ) 5.352-13-8 (Hƒ) 10.081-16-0 (Hƒ) 1.796-5-0 (Hƒ) 35.347-10-0 (Hƒ) 10.137-5-0 (Hƒ) 2.526-16-8 (Hƒ) 9-14-8 (Hƒ) 690-0-0 (Hƒ) 1.840-3-8 (Hƒ) 3.128-13-8 | ||||
Totaal | (Hƒ) 159.561-3-8 | ||||||
Opmerkingen (1768) | |||||||
familielid | • Hij is 28 mei 1767 in Batavia aangekomen met de Keukenhof en vertrekt 1 jaar en 5 maand later op 22 oktober 1768 weer naar Nederland. • In de tussentijd heeft hij zijn broer Pieter op Batavia begraven. | ||||||
schip | • De Jerusalem is een al wat ouder schip. Het is de 5e terugreis voor het schip. • Aan boord wordt wel een konstabelsmaat gemeld, maar geen konstabel. Er zal dus toch bewapening aan boord zijn geweest, hoewel dat niet officieel bekend is. • Ook dit lijkt wel een opleidingsschip. Op alle reizen is telkens een nieuwe schipper aangesteld | ||||||
schipper | • Voor schipper Jan Karel Schacht is het zijn eerste reis als schipper. Onbekend is hoe hij zijn ervaring heeft opgedaan. | ||||||
reis | • Hoewel het eerste en tweede deel qua aantal dagen bijna gelijk is aan elkaar, noem ik in vergelijk met de andere reizen op deze pagina, het eerste deel kort en het tweede deel extreem lang. • De rustperiode op de Kaap is met 31 dagen ook lang. Mogelik vanwege herstel van opgelopen averij. • Onderweg zullen slechts 5 man overlijden. | ||||||
lading | • De totale waarde van de lading lijkt met H 159.562 niet erg waardevol. Bekende producten als koffie, peper, guinees (textiel) behoren tot de meest waardevolle producten van de lading. • De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 159.562. Van de 104 geregistreerde ladingen in 1768 staat het 'slechts' op de 17e plaats. Er is dat jaar één schip dat voor meer dan een half miljoen verscheept. | ||||||
konvooi | • De Jerusalem vaart alleen terug naar Nederland. • Het is onbekend of het schip de korte of de lange route heeft genomen. Gezien de bestemming in Zeeland is de korte route via het kanaal het meest logische. Vanwege de lange duur van het tweede deel van de reis is misschien gekozen voor de route bovenlangs Schotland en is onderweg nog een storm getrotseerd. |