het schip

Jerusalem

kamerbouwjaarwerftypelengtelaadvermogenbemanningkanonnen
Rotterdam1752Rotterdamfluit (?)140 voet800 ton194-286-
gebruiksstatus van het schip
datumreisschipper
7-7-1753
14-1-1756
7-10-1757
15-1-1759
24-4-1760
19-1-1761
9-12-1762
30-1-1765
2-8-1766
22-10-1768
Nederland - Indië
Bengalen - Nederland
Nederland - Indië
Bengalen - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Bengalen
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Jan van der Vlugt
Godfried Wargijn
Pieter Rosenberg
Hieronymus Jongeberg
Godfried Wargijn
Thomas Middelmeer
Johannes Sigmund Hoeve
Tijs Fierman
Johan Carel Schacht
Johan Carel Schacht
de Reis
vannaarreisduuraantal koppen
plaatsdatumdatumplaatsdagenbemanningpassagiersoverlijden
Goeree7-7-175319-8-1753San Tiago43251-3
San Tiago19-8-175325-8-1753De Kaap75---
De Kaap8-11-175328-11-1753De Kaap20---
De Kaap28-11-175326-1-1754Batavia59243-4
   Totaal203   
de Schipper (1753)
naam datumfunctieschip
Jan van der Vlugtzijn ervaring7-7-1753
30-10-1754
18-10-1755
schipper
schipper
schipper
Jerusalem
Hoop
Blijdorp
de Bemanning (1753)
functiesAssistent (1), Blikslager (1), Blokmaker (2), Bootsman (1), Bootsmansmaat (1), Bosschieter (66), Bottelier (1), Botteliersmaat (1), Cadet (de marine) (4), Derde meester (1), Derdewaak (2), Draaier (2), Eerste korporaal (1), Hoogloper (5), Hooploper (5), Huisslotenmaker (1), Huistimmerman (1), Jongen (9), Jongmatroos (4), Kaartmaker (1), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabel (1), Konstabelsmaat (2), Koperslager (1), Kwartiermeester (4), Lademaker (2), Loodgieter (1), Matroos (25), Messenmaker (1), Metselaar (2), Onder(scheeps)timmerman (3), Onderkoopman (1), Onderkuiper (1), Ondermeester (1), Onderstuurman (1), Onderzeilmaker (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1),Oppermeester(1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Provoost (1), Roerslotenmaker (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (81), Tamboer (1), Tweede korporaal (1), Ziekentrooster (1)
nationaliteitenNationaliteiten aan boord van de Jerusalem (7-7-1753)
Elias Wilhelmus Maaskamp
deze reiszijn ervaring
functiemaandbriefschuldbriefbegunstigdedatumfunctie
oppermeesterjajaCatharina Engelbron, zijn moeder07-07-1753oppermeester
Opmerkingen (1753)
familielid-












de Reis (1768)
vannaarreisduuraantal koppen
plaatsdatumdatumplaatsdagenbemanningpassagiersoverlijden
Batavia22-10-17682-2-1769De Kaap10311105
De Kaap2-2-176923-2-1769De Kaap21---
De Kaap23-2-17693-6-1769Goeree10097--
   Totaal224   
de Schipper
naam datumfunctieschip
Jan Karel Schachtzijn ervaring2-8-1766
22-10-1768
schipper
schipper
Jerusalem
Jerusalem
de Bemanning (1768)
functiesBootsman (1), Bootsmansmaat (1), Bosschieter (7), Grofsmid (1),Hooploper (8), Jongen (2), Jongmatroos (8), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabelsmaat (1), Korporaal (1), Kwartiermeester (2), Matroos (49), Onder(scheeps)timmerman (1), Onderchirurgijn (1), Onderstuurman (1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Scheepstimmerman (1), Schieman (1), Schiemansmaat (2), Schipper (1), Soldaat (13), Tweede meester (1), Zeilmaker (1), Ziekentrooster (1)
nationaliteitenNationaliteiten aan boord van de Jerusalem (22-10-1768)
Wilhelmus Johannes Stephanus Engelbronner
deze reiszijn ervaring
functiemaandbriefschuldbriefbegunstigdedatumfunctie
hooploperneenee-1-12-1766
22-10-1768
1-10-1770
11-10-1771
20-10-1772
hooploper
hooploper
bottelier
bottelier
derdewaak
lading (1768)
aantaleenheidproductwaarde
7690
18750
18740
3125
3125
250000
625
1868
10000
849
251442
22000
25000
145047
3125
750
600
300
4280
1500
580
100
6
diverse
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
lb
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
legger
foelie
garioffelnagel
nootmuskaat (in soort)
garen (katoenen Javaans)
kurkuma (Javaans)
koffieboon (Javaans)
indigo (Javaans)
kamfer (Japans)
calaturshout (Kust)
gember (gekonfijt)
peper (in soort)
sapanhout (Siamees)
tin (in soort)
poedersuiker
tamarinde (gesuikerd)
bethilles (in soort)
sits (geschilderd)
chelas (geruit)
guinees (in soort)
roemaals (neusdoeken)
salempuris (in soort)
nootmuskaat (gekonfijt)
arak (api)
emballage
ongelden (Bataviase 2 procent)
(Hƒ) 3.811-10-0
(Hƒ) 6.187-10-0
(Hƒ) 3.093-15-0
(Hƒ) 1.277-11-8
(Hƒ) 252-9-0
(Hƒ) 23.750-0-0
(Hƒ) 782-8-8
(Hƒ) 626-13-8
(Hƒ) 309-9-0
(Hƒ) 420-5-0
(Hƒ) 30.660-18-0
(Hƒ) 819-10-0
(Hƒ) 6.134-11-8
(Hƒ) 10.341-17-0
(Hƒ) 182-18-0
(Hƒ) 5.352-13-8
(Hƒ) 10.081-16-0
(Hƒ) 1.796-5-0
(Hƒ) 35.347-10-0
(Hƒ) 10.137-5-0
(Hƒ) 2.526-16-8
(Hƒ) 9-14-8
(Hƒ) 690-0-0
(Hƒ) 1.840-3-8
(Hƒ) 3.128-13-8
  Totaal(Hƒ) 159.561-3-8
Opmerkingen (1768)
familielid• Hij is 28 mei 1767 in Batavia aangekomen met de Keukenhof en vertrekt 1 jaar en 5 maand later op 22 oktober 1768 weer naar Nederland.
• In de tussentijd heeft hij zijn broer Pieter op Batavia begraven.
schip• De Jerusalem is een al wat ouder schip. Het is de 5e terugreis voor het schip.
• Aan boord wordt wel een konstabelsmaat gemeld, maar geen konstabel. Er zal dus toch bewapening aan boord zijn geweest, hoewel dat niet officieel bekend is.
• Ook dit lijkt wel een opleidingsschip. Op alle reizen is telkens een nieuwe schipper aangesteld
schipper• Voor schipper Jan Karel Schacht is het zijn eerste reis als schipper. Onbekend is hoe hij zijn ervaring heeft opgedaan.
reis• Hoewel het eerste en tweede deel qua aantal dagen bijna gelijk is aan elkaar, noem ik in vergelijk met de andere reizen op deze pagina, het eerste deel kort en het tweede deel extreem lang.
• De rustperiode op de Kaap is met 31 dagen ook lang. Mogelik vanwege herstel van opgelopen averij.
• Onderweg zullen slechts 5 man overlijden.
lading• De totale waarde van de lading lijkt met H 159.562 niet erg waardevol. Bekende producten als koffie, peper, guinees (textiel) behoren tot de meest waardevolle producten van de lading.
• De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 159.562. Van de 104 geregistreerde ladingen in 1768 staat het 'slechts' op de 17e plaats. Er is dat jaar één schip dat voor meer dan een half miljoen verscheept.
konvooi• De Jerusalem vaart alleen terug naar Nederland.
• Het is onbekend of het schip de korte of de lange route heeft genomen. Gezien de bestemming in Zeeland is de korte route via het kanaal het meest logische. Vanwege de lange duur van het tweede deel van de reis is misschien gekozen voor de route bovenlangs Schotland en is onderweg nog een storm getrotseerd.