het schip Pallas | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Amsterdam | 1762 | Middelburg | onbekend | 150 voet | 1150 ton | 260 - 394 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
20-11-1764 9-1-1766 7-11-1766 23-11-1767 13-11-1768 25-10-1769 1-10-1770 11-10-1771 5-5-1773 20-10-1774 15-7-1778 | Nederland - Indië China - Nederland Nederland - Indië China - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Ceylon - Nederland Nederland - Indië Coromandelkust - Nederland Nederland - Indië | Jacobus Boekhoudt Jacobus Boekhoudt Jacobus Boekhoudt Jacobus Boekhoudt Frans Overzee Jacobus Boekhoudt Klaas Roem Klaas Roem Asmus Hendrik Starrenbergh Asmus Hendrik Starrenbergh Isaak Segon | |||||
de Reis (heen) | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Texel | 1-10-1770 | 26-2-1771 | De Kaap | 148 | 360 | 146 | - |
De Kaap | 26-2-1771 | 7-4-1771 | De Kaap | 40 | - | - | - |
De Kaap | 7-4-1771 | 12-6-1771 | Batavia | 66 | 203 | - | 2 |
Totaal | 255 | ||||||
de Reis (terug) | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Batavia | >12-6-1771 | 11-10-1771 | Ceylon | - | - | - | - |
Ceylon | 11-10-1771 | 31-1-1772 | De Kaap | 112 | 153 | - | 0 |
De Kaap | 31-1-1772 | 20-2-1772 | De Kaap | 20 | - | - | - |
De Kaap | 20-2-1772 | 30-5-1772 | Texel | 100 | ≥ 148 | - | - |
Totaal | - | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Klaas Roem | zijn ervaring | 20-5-1756 31-10-1758 5-2-1759 2-11-1764 25-6-1766 13-1-1769 1-10-1770 11-10-1771 25-12-1772 1-11-1773 22-1-1775 12-2-1776 29-12-1777 25-11-1778 19-12-1780 | onderstuurman onderstuurman onderstuurman onderstuurman schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper | Amstelveen Kievitsheuvel Huis te Manpad Borssele Luxemburg Renswoude Pallas Pallas 't Loo Foreest Huis ter Meijen Huis ter Meijen Bovenkerker Polder Bovenkerker Polder Mercuur | |||
de Bemanning | |||||||
functies | (onbekend) (1), Beeldhouwer (1), Bootsman (1), Bootsmansmaat (1),Bottelier (1), Botteliersmaat (1), Derde meester (1), Derdewaak (2), Grofsmid (7), Hooploper (13), Huistimmerman (4), Jongen (9), Jongmatroos (37), Jongsoldaat (5), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabel (1), Konstabelsmaat (3), Korporaal (2), Kwartiermeester (4), Loodgieter (1), Matroos (105), Onderkuiper (2), Onderstuurman (1), Onderzeilmaker (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1), Oppermeester (1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Provoost (1), Roerslotenmaker (2), Scheepskorporaal (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (130), Tamboer (1), Timmerman (7), Trompetter (1), Tweede meester (2), Zeilmaker (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
bekenden | Hendrik Kramer (schiemansmaat) uit Breemen, Hendrik Luijer (hooploper) uit Amsterdam, Lucas Naber (hooploper) uit Amsterdam | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Wilhelmus Johannes Stephanus Engelbronner | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
Bottelier | nee | ja | - | 1-12-1766 22-10-1768 1-10-1770 11-10-1771 20-10-1772 | hooploper hooploper bottelier bottelier derdewaak | ||
inschrijving | Nationaal Archief, Den Haag, Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), nummer toegang 1.04.02, inventarisnummer 6540 | ||||||
lading (terugreis 11-10-1771) | |||||||
bestemming De Kaap | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
4 8 | halve aam aam | limoen (ingelegd) kokosolie ongelden (1 1/2 procent op koopmanszaken) | (Hƒ) 75-17-0 (Hƒ) 339-2-0 (Hƒ) 6-4-8 | ||||
Totaal | (Hƒ) 421-3-8 | ||||||
lading (terugreis 11-10-1771) | |||||||
bestemming Amsterdam | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
200000 30000 97597 238702 246777 200027 5510 10000 4018,5 2960 500 2500 1 2/3 diverse diverse | lb lb lb lb lb lb lb lb pees pees pees pees bak | koffieboon sapanhout (Bimanees) salpeter (ongeraffineerd) cauri (van de Malediven) peper kaneel kardemom (in soort) garen (katoenen) guinees salempuris callamanganys patroontas riviersteen equipagegoederen emballage ongelden (op koopmanszaken) | (Hƒ) 25.665-15-0 (Hƒ) 757-7-0 (Hƒ) 11.067-12-0 (Hƒ) 30.444-4-0 (Hƒ) 49.137-3-8 (Hƒ) 51.977-8-0 (Hƒ) 1.861-16-8 (Hƒ) 10.701-16-0 (Hƒ) 39.773-6-8 (Hƒ) 13.150-9-8 (Hƒ) 2.740-10-8 (Hƒ) 5.474-14-8 (Hƒ) 205-0-0 (Hƒ) 964-8-8 (Hƒ) 724-9-0 (Hƒ) 3.624-19-8 | ||||
Totaal | (Hƒ) 248.270-0-0 | ||||||
Notulen | |||||||
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope | |||||||
1-3-1771 | Dingsdag den 19: Maart 1771. 'S voormiddags alle present, uijtgenoomen den E: Coopman en Cassier M:r Jacobus Johannes le Sueur. ... Sijnde voorts na Lectuure van het rapport, door bovengem: Schipper Cassell, nopens de dagelijxe verrigting in het lossen en weeder aflaaden, van het voorwaartsgeciteerde provisie Schip 't Veldhoen verleend, goedgevonden, in margine van hetselve te doen aanteekenen, dat de daar in aangehaalde dagelijxe verrigtingen, omtrent het ontlossen en weeder beladen, allesints met de waarheijd Conform zijn ter needer gesteld, en dat gemelden kiel voor 't overige, net eerder heeft kunnen werden gedemitteerd, uijt hoofde van 't volhandig werk, dat men met het afvaardigen der successivelijk van hier vertrockene Retourscheepen, desgelijx met het ontlossen der met goederen voor dit gouvernement belaaden geweest sijnde uijtkoomende bodems dePallasen Comp:s Welvaren heeft gehad. | ||||||
8-4-1771 | Maandag den 8: April 1771. 'S voormiddags alle præsent. ... D' ondergeteekende Schippers der ter rheede leggende, zoo uijtkoomende als Retourneerende Scheepen der E: Comp:ne, dePallas, S Comp:s welvaren, Schoonzigt, de Silvere Leeuw, westerveld en Renswoude, Claas Roem, Hendrik Jacob Beelt, Marten Hakker, Christiaan Andries Spin, Michiel Hendrik kerke en Hendrik Willemse, neevens den gezaghebber van den hier permanenten Hoeker de Son, Andries Hanssen, door uwe Wel Edele groot Agtb: geordonneert geworden zijnde, omme ten overstaan van den meede geteekende Equipagie meester deeses gouvernements Jacob Rijzik, en den Baas der Scheeps Timmerlieden van 'S Comp:s werf alhier, Philip van den Berg exact te ondersoeken, of, en welke gebreeken zig aan 't meede ter rheede leggend retourschip Damzigt, als het ongeluk gehad hebbende, den 31: der Jongst gepasseerde maand maart, bij 't Robben Eijland met het agter Schip vast te Sitten, en diversse malen te Stooten; zoude mogen bevinden: Soo hebben d' ondergeteek:ds zig gezamentlijk defacto aan Boord van 't ged: Schip Damzigt vervoegd, ten eijnde voorsz: Uwe Wel Edele groot Agtb: g'Eerde ordre pligtschuldig ter uijtvoer te brengen; dan nadien d' ondergeteek:ds voor eerst bij bezigtiging van 't Roer, 't welk, wanneer gem: kiel invoegen voorsz: is komen vast te Sitten, ten eersten los en uijt zijn haaken is geraakt, hebben ontwaard, dat 'er vijf haken afgebrooken zijn, en 't roer Selve merkelijk beschadigd weesende, het oversulx Seer presumptief is, dat de voorsz: afgebrookene Roer haaken, of eenige van dien, in de vingerlingen zijn blijven Sitten. dat ook de Leccagie die zig aan 't Schip heeft geopenbaart, Seedert desselfs arrivement hier ter rheede, gaande weg is koomen toe te neemen, dermaten, dat deselve met de weynige beweeging die 't Schip bij 't presente zagte en handzaam weer is makende, thans in vier uuren Tijds, derthien Duijmen water opgeeft. En dat buijten dit alles, d' ondergeteek:ds ook g'informeert zijn, dat wanneer d' overheeden dier kiel het dagelijx anker bij 't Robben Eijland hebben laaten vallen, het Schip over 't Selve anker is gegaan en Sodanig gestooten heeft, dat de Schagt verdraaijt en meerm: Anker onbequaam geraakt is. Vinden d' ondergeteek:ds zig, om alle de voorsz: reedenen verpligt te moeten Seggen, dat het Schip dus gelaaden leggende; het volstrekt ondoenelijk is, de voorsz: visitatie te kunnen verrigten, en zij ondergeteek:ds oversulx eenpariglijk van gevoelen zijn, dat meermelden Bodem Damzigt ter dier oorsaken onvermijdelijk hier ter rheede zal moeten werden ontlost, ten eijnde als dan te kunnen ervaaren, hoedanig het met de meerm: gebreeken zal gesteld zijn. Middelerwijl dat d' onderget:ds d' Eere hebben met diepschuldig Respect te blijven. | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Dit is de tweede reis van Wilhelmus. • Hij is 3 juni 1769 met de Jerusalem in Nederland aangekomen en hij vertrekt 1 jaar en 5 maand later op 1 oktober 1770 opnieuw naar Indië. • De vorige keer stond Wilhelmus als hooploper helemaal onder aan de ladder. Deze keer is hij bottelier. • De reis van Nederland naar Batavia en de reis terug naar Nederland vindt met het zelfde schip plaats. Op 12 juni 1771 komt de Pallas in Batavia aan en vier maand later op 11 oktober 1771 vertrekt het al uit Ceylon. In de tussentijd zal het dus van Batavia naar Ceylon zijn gevaren. | ||||||
schip | • Het is de vierde reis voor de Pallas. Het zal de nodige gebreken hebben. • De Pallas was het eerste schip met drie dekken dat in de vaart kwam. • Dit schip mag niet verward worden met het gelijknamige fregat van de friesche admiraliteit dat tijdens de Vierde Engelse Oorlog in 1783 in aanvaring kwam met de Vrijheid. 'Onze' Pallas is in 1783 afgelegd, dus verwarring is goed mogelijk. | ||||||
schipper | • Klaas Roem is een ervaren schipper. Hij heeft de reis twee keer eerder als onderstuurman en één keer eerder als schipper afgelegd. | ||||||
reis | • Op de reis in het voorjaar 1771 is het eerste deel extreem lang en het tweede deel vrij kort te noemen. • De rustperiode op de Kaap is met 40 dagen de langste op deze pagina. • Op de Kaap zullen drie man van de Pallas deserteren. • Deze periode deserteren opvallend veel mensen op verschillende schepen. Huis Om, 5man; Rijnsburg, 5man, Vrouwe Geertruida, 2 man; Compagnies Welvaren, 2 man; Oud Haarlem, 1 man; Het Loo, 3 man. • De reis terug is gelijk aan de heenreis; het deel tot de Kaap is vrij kort en het deel naar Nederland vervolgens extreem lang. • De vertrekdatum uit Ceylon verschilt11-10-1771tot19-11-1771, maar het gaat hier wel om de zelfde reis. | ||||||
bemanning | • Dit is de eerste keer dat Wilhelmus en Hendrik Kramer samen varen. Op de terugweg in 1771 zal dat opnieuw gebeuren op de Pallas en later in 1772 zal dat wederom zijn op de Jonge Thomas. • Dit is de eerste keer dat Wilhelmus en Hendrik Luijer samen varen. Op de terugweg in 1771 zal dat opnieuw gebeuren op de Pallas en later in 1772 zal dat wederom zijn op de Jonge Thomas. • Dit is de eerste keer dat Wilhelmus en Lucas Naber samen varen. Op de terugweg in 1771 zal dat opnieuw gebeuren op de Pallas en later in 1772 zal dat wederom zijn op de Jonge Thomas. | ||||||
lading | • Over de lading op de heenreis (1-10-1770) is niets bekend. | ||||||
konvooi | • Op de terugweg van de Kaap naar Texel varen zes schepen in konvooi: Lands Welvaren, Azië, Huis te Bijweg, Vrouwe Geertruida (alle aankomst 30 mei), Ouwerkerk (aankomst 3 juni). Afgezien van de Ouwerkerk komen ze alle gelijktijdig aan in Texel. De Ouwerkerk heeft als bestemming Rammekens, maar komt hier pas 4 dagen later aan. Hieruit is niet af te leiden dat het konvooi de lange route om Schotland heeft genomen. |