het schip Padmos | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Zeeland | 1722 | Rotterdam | - | 145 voet | 810 ton | 200-255 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
7-4-1723 22-1-1724 11-4-1725 20-11-1725 14-1-1727 26-10-1727 9-4-1729 17-01-1734 28-4-1735 20-12-1735 11-4-1737 15-1-1738 2-4-1739 10-1-1740 20-1-1741 21-01-1744 22-3-1746 | Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Ceylon China - Nederland Nederland - Indië | Galeijn de Haas Galeijn de Haas Gerrit van Weezel Gerrit van Weezel Erasmus Schuijt Cornelis van der Colster Michel van Markel Cornelis den Breen Willem de Wijs Willem de Wijs S. Hoppestein v Leeuwen Jan de Bruijne Jan de Jonge Jan de Jonge David van Elteren Michiel Keizer Cornelis Arduijn | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Rammekens | 22-3-1746 | 2-5-1746 | San Tiago | 41 | 310 | 2 | 39 |
San Tiago | 2-5-1746 | 10-5-1746 | San Tiago | 8 | - | - | - |
San Tiago | 10-5-1746 | 31-8-1746 | False Bay | 113 | - | - | - |
Totaal | 162 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Cornelis Arduin | zijn ervaring | 27-3-1729 35-12-1734 28-3-1736 28-11-1737 29-9-1738 21-12-1739 22-3-1746 | konstabelsmaat derdewaak derdewaak onderstuurman onderstuurman schipper | Hogenes Coxhoorn Westhoven Arnestijn Nieuwvliet Padmos | |||
de Bemanning | |||||||
functies | Assistent (1), Bootsman (1), Bootsmansmaat (1), Bosschieter (60), Bottelier (1), Botteliersmaat (1), Derde meester (1), Derdewaak (2), Geelgieter (1), Hooploper (26), Huistimmerman (3), Jongen (1), Jongmatroos (5), Jongsoldaat (1), Kanonnier (1), Kok (1),Konstabel (1), Konstabelsmaat (3), Korporaal (3), Kwartiermeester (4), Matroos (16), Metselaar (3), Onder(scheeps)timmerman (1), Ondermeester (1), Onderstuurman (1), Onderzeilmaker (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1), Oppermeester (1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Patroontasmaker (2), Provoost (1), Scheepskorporaal (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (151), Tamboer (2), Vaandrig (1), Vroedvrouw (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Jan Delmerhorst | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
konstabel | ja | ja | Maria Jacoba van Delmerhorst | 8-4-1718 15-2-1721 21-1-1723 5-4-1726 2-2-1727 24-1-1728 15-9-1728 30-12-1732 19-3-1735 12-11-1738 23-5-1740 15-1-1745 22-3-1746 | oploper jongen jongen matroos matroos konstabelsmaat konstabel konstabel(smaat?) konstabel konstabel konstabel konstabel konstabel | ||
inschrijving | Nationaal Archief, Den Haag, Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), nummer toegang 1.04.02, inventarisnummer 13021 | ||||||
Notulen | |||||||
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope | |||||||
6-9-1746 | Dingsdag den 6: Septb:r 1746. 's Voormiddags alle present. ... Versoekt met veel Eerbied den ondergeteek. Uwe wel Edele Gestr: en E: Agtb:r needrigen dienaar Michiel Pentz als bij de jongste verpagting aanneemer gebleeven sijnde van de Pagt der Vaderlandsche Bieren enwijnen omme boven desselfs gepermitteerde bijtapper de voorm:e dranken nog door den Burger Matthijs van Wielig in de Thuijn van den Boekhouder en Ordinaire gecommitteerde Jan Andries horak geleegen in deese Tafelvalleij te moogen Laaten debiteeren gelijk sulx in voorige tijden meermalen aan de Pagters der vaderlandsche Bieren en Wijnen is gepermitteerd geworden (:onderstond:) 'T Welk doende &. Aan de Eerstgemelde toegestaan om voor elk van hun bijsonder Perceel een Bijtapper te moogen aanstellen, en aan den pagter der voornoemde Vaderlandsche Bieren ensz om boven en behalven desselfs gepermitteerde Bijtapper bij de Pagt Conditiën, deselve dranken nog te mogen Laten debiteeren door den Burger Matthijs van Wielig woonende in de Thuijn van den Boekhouder Jan Andries horak. Sijnde vervolgens in Steede van den Overleedenen Schipper van het thans in de Baaij fals vertoevende SchipPadmosCornelis Arduijn, weeder daartoe aangesteld den opperstuurman van dien bodem Jan de Weever, en weeder in sijne plaats tot opperstuurman den onderd:o Claas Jeroensz:, denwelken door den derdewaak Valentijn van der Kruijk als onderstuurman opgevolgt sijnde, heeft men wijders tot vervullinge der open gevallene plaatsen door het afsterven van Sommige persoonen en de bevorderingen van andere nog de volgende verbeeteringen op die kiel moeten doen als Pieter Markwaart Schieman, tot Constapel Dirk Jansz: Langesond Bootsmansm:t d:o Schieman Hendrik hartman Schiemansm:t d:o Bootsmansm:t Christiaan Sweerusz: Boss:r d:o Schiemansmaat Gerardus Daalwijk Jonge d:o Constapelsmaat Jan frederik Coert Matt:s d:o Cok Thobias Wensing d:o d:o Coxmaat Terwijl voorts tot oppermeester op dat SchipPadmosin plaatse van de daarop geduurende de reijse overleedene nog is bevordert den ondermeester van het meede in de baaij fals vertoevende Schip Akerendam hend:k ten Thooren als hebbende den ondermeest:r van dat SchipPadmosversogt daarvan geëxcuseert te mogen blijven, dog dit alles op de nadere goedkeuringe van haar Hoog Edelens tot Batavia van wien deese alhier geadvanceerde persoonen de gagiën tot haare respective bedieningen staande ook sullen moeten versoeken; des sal meermaals genoemde SchipPadmosmet desselfs toebehooren door gecommitteerdens aan den daarop aangestelde nieuwen Schipper navolgens de Ordre der E: Compagnie met den Eersten Overgegeeven worden. Laatstelijk is tot voorkoming van alle de Rusiën en Oneenigheeden die al enigen tijd op meergemelde SchipPadmosin swang hebben gegaan, en waarvan als Autheur word aangemerkt den daarmeede uijtgekomene Vaandrig Jan Pieter hamman, best gedagt dat men denselven tot vervorderinge van Sijne reijse na Batavia sal doen overgaan op het Schip Akerendam. | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Hij is 26-8-1745 in Nederland aangekomen en vertrekt zeven maanden later op 22-3-1746. • Jan is op open zee op 21 juni 1746 overleden tussen Kaap Verdische eilanden en False Bay. Ongetwijfeld heeft hij een zeemansgraf gekregen, ergens ten zuiden van de evenaar. Bij een constante vaarsnelheid / windsterkte zal dat nabij de 23ezuiderbreedte geweest zijn. Maar zeker is dit allerminst. • De vorige reis was hij konstabel en dat is hij nu opnieuw. • De begunstigde Maria Jacoba is zijn dochter. Is zijn vrouw inmiddels overleden? • Voor Benjamin Catteaux bij wie Jan een schuld heeft, zie het schip deMaria Adriana | ||||||
schip | • De Patmos is een oud schip. Het vaart inmiddels voor de 9e keer naar Indië, waar het daarna voor de regionale vaart zal dienen. • Over de bewapening van de Padmos is op papier niets bekend. Op onderstaande afbeelding van een replica zijn aan bakboordzijde 26 kanonnen te zien. Een gelijk aantal zou dan ook aan stuurboord hebben gestaan. • Zie ookmaritiemdigitaal.nl | ||||||
schipper | • De schipper heeft drie keer de tocht als konstabelsmaat, derdewaak en onderstuurman uitgevoerd. Het is voor het eerst dat hij de reis als schipper aanvangt. | ||||||
reis | • Vanwege de tussenstop in San Tiago duurt de reis ongeveer 40-50 dagen langer dan normaal. Het is niet bekend welke San Tiago wordt bedoeld. Portugal en Kaap Verdië komen in aanmerking, maar theoretisch zijn ook Jamaica, Dominicaanse Republiek, Cuba en Zuid-Amerikaanse landen mogelijk. De Kaap Verdische eilanden werden frequent door de VOC aangedaan, dus ik ga hiervan uit. • Het aantal van 151 soldaten is fors. • Deze reis waren liefst 39 doden te betreuren, waaronder Jan. | ||||||
lading | • Over de lading van de Padmos is niets bekend. | ||||||
konvooi | • De Padmos vaart alleen. • Ze zal vast nog ergens een tussenstop hebben gehad. De Sparenrijk vertrekt namelijk dezelfde dag uit Texel en komt maar liefst 1,5 maand eerder aan op de Kaap dan de Padmos. De 8 dagen tussenstop in San Tiago (Kaap Verdië) verklaart niet de vertraging. | ||||||
overige | bron: Maritiem Museum |