het schip Ravesteijn | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Zeeland | 1719 | Zeeland | onbekend | 145 voet | 800 ton | 200-250 | 40 |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
15-02-1721 28-11-1723 27-05-1725 | Nederland - Indië Ceylon - Nederland Nederland - vergaan | Reinier Hijpe Albert Bovet Anthonie Klink | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Rammekens | 15-2-1721 | 4-6-1721 | de Kaap | 109 | 257 | 1 | 19 |
de Kaap | 4-6-1721 | 11-7-1721 | de Kaap | - | - | - | - |
de Kaap | 11-7-1721 | 2-9-1721 | Batavia | 53 | 228 | - | 16 |
Totaal | 199 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Reinier Hijpe | zijn ervaring | 18-1-1708 31-12-1701 1-3-1705 24-12-1705 24-1-1712 21-12-1714 27-6-1716 27-1-1718 28-11-1718 15-2-1721 9-7-1721 26-9-1724 | kwartiermeester kwartiermeester derdewaak derdewaak schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper | Gouden Phoenix Gouden Phoenix Karthago Diemen Zuiderbeek Zuiderbeek Limburg Bercibes Bercibes Ravesteijn Zuiderbeek Zuiderbeek | |||
de Bemanning | |||||||
functies | Adelborst (13), Bootsman (1), Bootsmansmaat (1), Bottelier (2), Derde meester (1), Derdewaak (1), Grofsmid (3),Jongen (9), Jongmatroos (31), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabel (1), Konstabelsmaat (3), Korporaal (2), Kwartiermeester (4), Lademaker (1), Lanspassaat (2), Matroos (64), Onder(scheeps)timmerman (3), Onderkoopman (1), Onderkuiper (1), Ondermeester (1), Onderstuurman (1), Onderzeilmaker (1), Oploper (10), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1), Oppermeester (1), Opperstuurman (1), Opperzeilmaker (1), Provoost (1), Roerslotenmaker (1), Scheepskorporaal (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (83), Tamboer (1), Trompetter (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
bekenden | Lourens Larremans (soldaat) uit Nijmegen, Cornelis van Gulik (adelborst) uit Arnhem. | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Jan Delmerhorst | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
jongen | nee | nee | nv.t. | 8-4-1718 15-2-1721 21-1-1723 5-4-1726 2-2-1727 24-1-1728 15-9-1728 30-12-1732 19-3-1735 12-11-1738 23-5-1740 15-1-1745 22-3-1746 | oploper jongen jongen matroos matroos konstabelsmaat konstabel konstabel(smaat?) konstabel konstabel konstabel konstabel konstabel | ||
inschrijving | Nationaal Archief, Den Haag, Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), nummer toegang 1.04.02, inventarisnummer 12807 | ||||||
lading | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
6.311,1,8 30 50 50 150 50450 150 6 4 1100 950 5800 20 10 50 4 3 | mark hoed vat vat rol lb pees pees pees pees pees pees vat legger aam aam aam | zilver (baar) smeekolen pek teer zeildoek (wit Hollands) touwwerk (diverse) schoof (in soort) mortier (metalen) kanon (metalen) knippel bom (ledig) handgranaat (ledig) spek wijn (Frans) olijfolie bier (Jopen) tintwijn 's lands recht (3 procent) | (Iƒ) 204.420-16-8 (Hƒ) 360-0-0 (Hƒ) 1.500-0-0 (Hƒ) 1.175-0-0 (Hƒ) 4.025-0-0 (Hƒ) 9.828-19-8 (Hƒ) 862-10-0 (Hƒ) 4.363-1-0 (Hƒ) 13.492-10-0 (Hƒ) 151-3-0 (Hƒ) 4.956-9-0 (Hƒ) 1.211-0-0 (Hƒ) 2.040-0-0 (Hƒ) 1.249-0-0 (Hƒ) 3.755-0-0 (Hƒ) 278-0-0 (Hƒ) 496-10-0 (Hƒ) 1.455-8-8 | ||||
Totaal | (Hƒ) 51.199-11-0 ofwel (Iƒ) 204.420-16-8 | ||||||
Notulen | |||||||
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope | |||||||
datum | n.v.t. | ||||||
Archive of the Governor-General and Councillors of the Indies (Asia) | |||||||
datum | n.v.t. | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Zijn eerste reis met de V.O.C. Hij is circa 15 jaar oud. • Het begin van zijn cariere en hij begint onderaan de ladder met de algemene functie 'jongen'. • Na aankomst op 2 september 1721 zal hij zestien maanden in Indië verblijven, waarna hij op 21 januari 1723 met de Samaritaan huiswaarts keert. • Hij vergeet zijn familie te machtigen via een maandbrief, wellicht omdat de aanmelding nieuw is en de hele entourage van het schip imposant is. Deze fout zal hij de volgende keren niet maken. | ||||||
schip | • De Ravesteijn is een nieuw schip. | ||||||
schipper | • Reinier Hype is een ervaren schipper. Hij heeft de reis al 9 keer eerder afgelegd, waarvan 5 keer als schipper. | ||||||
reis | • De tussenstop op de Kaap is met 37 dagen lang. De reisduur van de Kaap naar Batavia is met 53 dagen extreem kort. • Bij aanvang van de reis waren er 257 koppen aan boord. Hiervan verlieten er 21 het schip op de Kaap en kwamen er 11 nieuwe aan boord. Gedurende de gehele reis waren er 35 overlijdens te betreuren. Een overlijdensratio van 13% was destijds normaal. In de 17e eeuw bedroeg dit zelfs 30%. • De passagier is de burger Anthony Wagenaar uit Hamburg (bron:stamouers.com) | ||||||
bemanning | • Het is de eerste keer dat Jan en Lourens Larremans samen varen. In 1727 zullen zij beiden met de Adelaar terug varen naar Nederland. • Het is de eerste keer dat Jan en Cornelis van Gulik samen varen. In 1723 zullen zij beiden met de Samaritaan terug varen naar Nederland. | ||||||
lading | • Het doel van de tocht had een militair karakter. Allereerst was het met 40 kanonnen bewapend en waren 101 militairen aan boord (van de 257 man bij vertrek). Daarnaast bestond de lading uit kanonnen, mortieren, bommen, handgranaten en een forse hoeveelheid zilver. • De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 214736. Van de 123 geregistreerde ladingen in 1721 staat het 'slechts' op de 32eplaats. Er zijn dat jaar zes schepen die voor meer dan een half miljoen verschepen. | ||||||
konvooi | • De Ravestein en Nieuwvliet vertrekken te gelijk uit Rammekens. De Nieuwvliet bereikt 8 dagen later de Kaap. • De Ravestein, Nieuwvliet, Den Dam, Hopvogel, Wassenaar, Doornik en Koning Karel III vertrekken gelijktijdig van de Kaap richting Batavia waar ze verspreid over twee weken aankomen. Mogelijk is de Ravestijn ranker en sneller of heeft ze minder lading te vervoeren of hebben de andere schepen tegenslag. Feit is dat de Ravesteijn als eerste Batavia bereikt. | ||||||
overige | • Zie ook: Het boekHet VOC-retourschip Ravesteyn. De laatste reis van een Zeeuwse Oost-indiĆ«vaardervan de hand van Ruud Paesie. • Deze kaart met rechts onderin de locatie van 'het wrack van(de)Ravesteijn' nadat het 8 mei 1726 is gestrand op Aria Atoll bij de Malediven (bron: www.uvaerfgoed.nl). Het eiland Weledoe is gelijk het huidigeVelidhoo. |