het schip

Schagen

kamerbouwjaarwerftypelengtelaadvermogenbemanningkanonnen
Hoorn1753VOC_werf in Hoornonbekend140 voet880 ton237-298-
gebruiksstatus van het schip
datumreisschipper
18-8-1754
19-1-1757
7-10-1758
1-11-1759
19-4-1761
2-11-1761
1-9-1763
17-1-1766
21-9-1767
2-11-1769
25-6-1771
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Bengalen - Nederland
Nederland - Indië
Indië - Nederland
Nederland - Indië
Jacob Leertouwer
Jacob Leertouwer
Claas Arriens
Claas Arriens
Claas Arriens
Claas Arriens
Claas Arriens
Claas Arriens
Lauren Spengler
Fredrik Willard
Leendert van Coopstadt
de Reis
vannaarreisduuraantal koppen
plaatsdatumdatumplaatsdagenbemanningpassagiersoverlijden
Batavia-17-1-1766Bengalen----
Bengalen17-1-176619-4-1766De Kaap92110-4
De Kaap19-4-17664-5-1766De Kaap15≥97--
De Kaap4-5-17664-8-1766Texel92---
   Totaal199   
de Schipper
naam datumfunctieschip
Klaas Arienszzijn ervaring7-10-1758
1-11-1759
19-4-1761
2-11-1761
1-9-1763
17-1-1766
18-7-1767
17-1-1770
schipper
schipper
schipper
schipper
schipper
schipper
schipper
schipper
Schagen
Schagen
Schagen
Schagen
Schagen
Schagen
Vrouwe Maria Jakoba
Vrouwe Maria Jakoba
de Bemanning
functiesBootsmansmaat (2), Bosschieter (14), Botteliersmaat (2), Derde meester (1), Derdewaak (2), Hooploper (10), Jongen (2), Jongmatroos (9), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabelsmaat (3), Matroos (45), Onder(scheeps)timmerman (2), Onderzeilmaker (1), Opperchirurgijn (1), Provoost (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (3), Trompetter (1), Tweede meester (1), Ziekentrooster (1)
bekendenJacobus van Diest (hooploper) uit Den Haag, Dirk Middenhoff (hooploper) uit Leiden.
nationaliteitenNationaliteiten aan boord van de Schagen (17-1-1766)
Pieter Bernhard Engelbronner
deze reiszijn ervaring
functiemaandbriefschuldbriefbegunstigdedatumfunctie
trompetterneeja-8-5-1764
17-1-1766
1-12-1766
trompetter
trompetter
konstabelsmaat
inschrijving-
lading (bestemd voor De Kaap)
aantaleenheidproductwaarde
460
330
640
14000
1110
pees
pees
pees
pees
lb
dosooty
sits
salempuris
gunizak (fijn)
salpeter
tol (2 1/2 procent)
interest (7 procent)
ongelden (3 procent op koopmanschappen)
ongelden (4 procent)
emballage
(Iƒ) 3.483-6-8
(Iƒ) 1.891-8-8
(Iƒ) 3.903-4-0
(Iƒ) 3.738-0-0
(Iƒ) 116-11-0
(Iƒ) 226-9-8
(Iƒ) 903-19-8
(Iƒ) 387-8-8
(Iƒ) 5-13-0
(Iƒ) 86-10-0
  Totaal(Iƒ) 14.742-10-8
lading (bestemd voor Enkhuizen)
aantaleenheidproductwaarde
3600
4480
2190
1000
1300
2370
2000
1000
800
200
300
2000
615
900
650
940
2140
960
480
840
277
400
150
300
6000
200
650
1400
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
ees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
diverse
guinees (in soort)
salempuris (in soort)
gerassen (in soort)
dongris
dosooty
armozijn
sjappa
bandana
sjappa (sarries)
roemaals (zijden)
sits
baftas
amirtje
deriabadijs
lacorijns
tuckeries
cassa
malmal
terindani
douriassen
neusdoek
soesjes
roemaals (sichtermans)
kharradherry
roemaals
gingam
hammans
baftas
emballage
tol (2 1/2 procent)
interest (7 procent)
ongelden (3 procent op koopmanschappen)
ongelden (4 procent)
(Iƒ) 45.217-1-0
(Iƒ) 27.913-6-0
(Iƒ) 13.577-13-8
(Iƒ) 5.501-2-0
(Iƒ) 9.690-12-0
(Iƒ) 35.235-4-0
(Iƒ) 22.033-5-8
(Iƒ) 9.576-18-0
(Iƒ) 7.812-4-8
(Iƒ) 2.658-11-8-0
(Iƒ) 2.497-13-0
(Iƒ) 13.644-6-8
(Iƒ) 3.352-8-8
(Iƒ) 5.113-9-0
(Iƒ) 2.769-7-8
(Iƒ) 5.953-13-0
(Iƒ) 23.391-11-0
(Iƒ) 15.982-15-0
(Iƒ) 10.358-5-0
(Iƒ) 18.041-12-8
(Iƒ) 1.886-1-8
(Iƒ) 6.938-15-0
(Iƒ) 1.106-17-8
(Iƒ) 4.062-12-8
(Iƒ) 23.272-14-8
(Iƒ) 2.047-10-0
(Iƒ) 9.750-0-0
(Iƒ) 8.812-10-0
(Iƒ) 4.267-18-0
(Iƒ) 6.828-16-8
(Iƒ) 23.326-18-8
(Iƒ) 9.997-5-0
(Iƒ) 1.246-19-0
  Totaal(Iƒ) 383.865-17-0
lading (bestemd voor Hoorn)
aantaleenheidproductwaarde
8971
1308
283267
95000
3600
4462
2297
150
186
915
600
200
1800
300
2100
800
1000
500
500
1120
360
100
875
150
500
100
290
5760
200
200
450
1400
1
lb
lb
lb
lb
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
pees
zijde (in soort)
schellak
salpeter
peper
guinees
salempuris
gerassen
dosooty
dongris
bandana
sjappa (sarries)
roemaals (zijden)
cassa
sits
baftas
amirtje
deriabadijs
lacorijns
tuckeries
malmal
terindani
tansjeebs
douriassen
neusdoek
soesjes
sirsikken
kharradherry
roemaals
gingam
nila
hammans
baftas
riviersteen
diverse (emballage)
tol (2 1/2 procent)
interest (7 procent)
ongelden (3 procent op koopmanschappen)
ongelden (4 procent)
(Iƒ) 66.074-11-0
(Iƒ) 725-19-0
(Iƒ) 29.743-0-8
(Iƒ) 13.323-15-0
(Iƒ) 45.243-10-8
(Iƒ) 27.914-18-0
(Iƒ) 13.681-3-0
(Iƒ) 1.034-13-0
(Iƒ) 1.051-17-8
(Iƒ) 8.792-11-0
(Iƒ) 5.929-1-0
(Iƒ) 2.658-11-8
(Iƒ) 19.368-17-0
(Iƒ) 2.497-13-0
(Iƒ) 13.981-1-0
(Iƒ) 4.141-11-0
(Iƒ) 5.726-3-0
(Iƒ) 2.259-4-8
(Iƒ) 3.493-9-0
(Iƒ) 19.090-11-8
(Iƒ) 8.245-2-8
(Iƒ) 962-10-0
(Iƒ) 18.018-8-8
(Iƒ) 1.286-5-0
(Iƒ) 8.776-5-0
(Iƒ) 3.031-0-0
(Iƒ) 3.508-15-0
(Iƒ) 22.891-1-0
(Iƒ) 1.540-0-0
(Iƒ) 1.977-10-0
(Iƒ) 7.050-0-0
(Iƒ) 8.700-0-0
(Iƒ) 151-4-0
(Iƒ) 4.167-14-8
(Iƒ) 6.511-13-8
(Iƒ) 24.796-17-8
(Iƒ) 10.627-4-8
(Iƒ) 2.433-0-0
  Totaal(Iƒ) 421.406-12-0
Notulen
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope
29-4-1766Dingsdag den 29 April 1766.

alle present.

Door den Schipper van het ter Rheede leggend' Ceijlons Retourschip Leijmuijden Anthonij de Jong en den Opperstuurman dier kiel, Sweris Lourense klink, mitsg:s den Ondercoopman van het meede aanweesend' uijtkomend Schip - 'T Huijs Om, Jacob de Bordes, zeer instantig versogt geworden zijnde, om ter Saake hunner indispositie, eenigen Tijd met Stilstand van gagie, ter deeser plaatse over te blijven, is goedgevonden, zulx aan haarl: t' accordeeren: zijnde voorts, op het voordragen van den Heere Gouverneur, weederom tot Schipper op ged:l Bodem aangesteld, den opperstuurman van 't SchipSchagenCornelis van Brattem gerritsz:, mitsg:s tot opperstuurman den onder dito Theunis Martensz: Kulk, als een bequaam en ervaaren zeeman zijnde, die den dienst als gezaghebber, op den hier permanenten hoeker de Snelheijd, een geruijmen Tijd tot genoegen heeft waargenomen; Terwijl voorts, in de plaatse van voorseijden Nieuw aangestelden Schipper, tot opperstuurman op het gedagte SchipSchagen, den daar op bescheijden zijnden onder dito Carel Philip Cassel, bevorderd weesende, heeft men wijders, in steede van denselven tot onderstuurman laten optreeden, den Derdewaak Jan Hendrik Stekman, alles nogthans, met halveering van gagie, mitsg:s ter nadere Approbatie der Heeren Majores in 't Vaderland; Terwijl het ged:t Schip Leijmuijden wijders volgens d' ordre en't gebruijk, door Expresse gecommitteerd:s aan boven gem: Nieuw aangestelden Schipper van Brattem, behoorlijk zal werden overgegeeven.
Opmerkingen
familielid• Pieter verblijft vanaf 31-12-1764 in Batavia. Na iets meer dan een jaar monstert hij aan voor de terugtocht.
• Zijn reis start vanaf de Bengalen. De reis van de Schagen van Nederland naar Batavia en van Batavia naar de Bengalen is niet (meer) geregistreerd. Ik ga er van uit dat Pieter wel met de Schagen naar de Bengalen vaart.
schip• De Schagen zeilt inmiddels voor de vierde keer de oceanen over, terug naar Nederland.
• Er wordt geen bewapening op het schip gemeld, maar die zal er wel zijn geweest gezien de aanwezigheid van een konstabelsmaat. Opvallend dat geen konstabel wordt genoemd onder de bemanning.
schipper• Schipper Klaas Ariensz is een ervaren schipper. Het is voor hem inmiddels de derde keer dat hij de reis terug aanvangt als schipper.
reis• Het eerste en tweede deel van de reis duren beide 92 dagen. Toch is het eerste deel kort en het tweede deel lang te noemen gezien de duur van de andere reizen op deze pagina.
• De rustperiode van 15 dagen op de Kaap is kort te noemen.
• Op deze reis zullen slechts 4 man overlijden.
bemanning• Het is de tweede keer dat Pieter en Jacobus van Diest samen varen. De eerste keer was op de heenweg met de Kattendijke zijn in 1764.
• Het is de tweede keer dat Pieter en Dirk Middenhoff samen varen. De eerste keer was op de heenweg met de Kattendijke zijn in 1764.
lading• Een deel van de lading is bestemd voor de Kaap. Het grootste deel is bestemd voor de kamers van Hoorn en Enkhuizen.
• De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 656.011. Van de 245 geregistreerde ladingen in 1766 staat het maar liefst op de 3eplaats. Er zijn dat jaar acht schepen die voor meer dan een half miljoen verschepen.
konvooi• De Schagen en de Bleiswijk vertrekken op het zelfde moment uit de Bengalen, maar de Bleiswijk komt twee weken eerder aan op de Kaap.
• De Schagen voegt zich bij vertrek uit de Kaap bij de Leimuiden en beide komen gelijk aan in Texel.