het schip Schagen | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Hoorn | 1753 | VOC_werf in Hoorn | onbekend | 140 voet | 880 ton | 237-298 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
18-8-1754 19-1-1757 7-10-1758 1-11-1759 19-4-1761 2-11-1761 1-9-1763 17-1-1766 21-9-1767 2-11-1769 25-6-1771 | Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Bengalen - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië | Jacob Leertouwer Jacob Leertouwer Claas Arriens Claas Arriens Claas Arriens Claas Arriens Claas Arriens Claas Arriens Lauren Spengler Fredrik Willard Leendert van Coopstadt | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Batavia | - | 17-1-1766 | Bengalen | - | - | - | - |
Bengalen | 17-1-1766 | 19-4-1766 | De Kaap | 92 | 110 | - | 4 |
De Kaap | 19-4-1766 | 4-5-1766 | De Kaap | 15 | ≥97 | - | - |
De Kaap | 4-5-1766 | 4-8-1766 | Texel | 92 | - | - | - |
Totaal | 199 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Klaas Ariensz | zijn ervaring | 7-10-1758 1-11-1759 19-4-1761 2-11-1761 1-9-1763 17-1-1766 18-7-1767 17-1-1770 | schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper schipper | Schagen Schagen Schagen Schagen Schagen Schagen Vrouwe Maria Jakoba Vrouwe Maria Jakoba | |||
de Bemanning | |||||||
functies | Bootsmansmaat (2), Bosschieter (14), Botteliersmaat (2), Derde meester (1), Derdewaak (2), Hooploper (10), Jongen (2), Jongmatroos (9), Kok (1), Koksmaat (1), Konstabelsmaat (3), Matroos (45), Onder(scheeps)timmerman (2), Onderzeilmaker (1), Opperchirurgijn (1), Provoost (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Sergeant (1), Soldaat (3), Trompetter (1), Tweede meester (1), Ziekentrooster (1) | ||||||
bekenden | Jacobus van Diest (hooploper) uit Den Haag, Dirk Middenhoff (hooploper) uit Leiden. | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Pieter Bernhard Engelbronner | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
trompetter | nee | ja | - | 8-5-1764 17-1-1766 1-12-1766 | trompetter trompetter konstabelsmaat | ||
inschrijving | - | ||||||
lading (bestemd voor De Kaap) | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
460 330 640 14000 1110 | pees pees pees pees lb | dosooty sits salempuris gunizak (fijn) salpeter tol (2 1/2 procent) interest (7 procent) ongelden (3 procent op koopmanschappen) ongelden (4 procent) emballage | (Iƒ) 3.483-6-8 (Iƒ) 1.891-8-8 (Iƒ) 3.903-4-0 (Iƒ) 3.738-0-0 (Iƒ) 116-11-0 (Iƒ) 226-9-8 (Iƒ) 903-19-8 (Iƒ) 387-8-8 (Iƒ) 5-13-0 (Iƒ) 86-10-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 14.742-10-8 | ||||||
lading (bestemd voor Enkhuizen) | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
3600 4480 2190 1000 1300 2370 2000 1000 800 200 300 2000 615 900 650 940 2140 960 480 840 277 400 150 300 6000 200 650 1400 | pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees ees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees diverse | guinees (in soort) salempuris (in soort) gerassen (in soort) dongris dosooty armozijn sjappa bandana sjappa (sarries) roemaals (zijden) sits baftas amirtje deriabadijs lacorijns tuckeries cassa malmal terindani douriassen neusdoek soesjes roemaals (sichtermans) kharradherry roemaals gingam hammans baftas emballage tol (2 1/2 procent) interest (7 procent) ongelden (3 procent op koopmanschappen) ongelden (4 procent) | (Iƒ) 45.217-1-0 (Iƒ) 27.913-6-0 (Iƒ) 13.577-13-8 (Iƒ) 5.501-2-0 (Iƒ) 9.690-12-0 (Iƒ) 35.235-4-0 (Iƒ) 22.033-5-8 (Iƒ) 9.576-18-0 (Iƒ) 7.812-4-8 (Iƒ) 2.658-11-8-0 (Iƒ) 2.497-13-0 (Iƒ) 13.644-6-8 (Iƒ) 3.352-8-8 (Iƒ) 5.113-9-0 (Iƒ) 2.769-7-8 (Iƒ) 5.953-13-0 (Iƒ) 23.391-11-0 (Iƒ) 15.982-15-0 (Iƒ) 10.358-5-0 (Iƒ) 18.041-12-8 (Iƒ) 1.886-1-8 (Iƒ) 6.938-15-0 (Iƒ) 1.106-17-8 (Iƒ) 4.062-12-8 (Iƒ) 23.272-14-8 (Iƒ) 2.047-10-0 (Iƒ) 9.750-0-0 (Iƒ) 8.812-10-0 (Iƒ) 4.267-18-0 (Iƒ) 6.828-16-8 (Iƒ) 23.326-18-8 (Iƒ) 9.997-5-0 (Iƒ) 1.246-19-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 383.865-17-0 | ||||||
lading (bestemd voor Hoorn) | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
8971 1308 283267 95000 3600 4462 2297 150 186 915 600 200 1800 300 2100 800 1000 500 500 1120 360 100 875 150 500 100 290 5760 200 200 450 1400 1 | lb lb lb lb pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees | zijde (in soort) schellak salpeter peper guinees salempuris gerassen dosooty dongris bandana sjappa (sarries) roemaals (zijden) cassa sits baftas amirtje deriabadijs lacorijns tuckeries malmal terindani tansjeebs douriassen neusdoek soesjes sirsikken kharradherry roemaals gingam nila hammans baftas riviersteen diverse (emballage) tol (2 1/2 procent) interest (7 procent) ongelden (3 procent op koopmanschappen) ongelden (4 procent) | (Iƒ) 66.074-11-0 (Iƒ) 725-19-0 (Iƒ) 29.743-0-8 (Iƒ) 13.323-15-0 (Iƒ) 45.243-10-8 (Iƒ) 27.914-18-0 (Iƒ) 13.681-3-0 (Iƒ) 1.034-13-0 (Iƒ) 1.051-17-8 (Iƒ) 8.792-11-0 (Iƒ) 5.929-1-0 (Iƒ) 2.658-11-8 (Iƒ) 19.368-17-0 (Iƒ) 2.497-13-0 (Iƒ) 13.981-1-0 (Iƒ) 4.141-11-0 (Iƒ) 5.726-3-0 (Iƒ) 2.259-4-8 (Iƒ) 3.493-9-0 (Iƒ) 19.090-11-8 (Iƒ) 8.245-2-8 (Iƒ) 962-10-0 (Iƒ) 18.018-8-8 (Iƒ) 1.286-5-0 (Iƒ) 8.776-5-0 (Iƒ) 3.031-0-0 (Iƒ) 3.508-15-0 (Iƒ) 22.891-1-0 (Iƒ) 1.540-0-0 (Iƒ) 1.977-10-0 (Iƒ) 7.050-0-0 (Iƒ) 8.700-0-0 (Iƒ) 151-4-0 (Iƒ) 4.167-14-8 (Iƒ) 6.511-13-8 (Iƒ) 24.796-17-8 (Iƒ) 10.627-4-8 (Iƒ) 2.433-0-0 | ||||
Totaal | (Iƒ) 421.406-12-0 | ||||||
Notulen | |||||||
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope | |||||||
29-4-1766 | Dingsdag den 29 April 1766. alle present. Door den Schipper van het ter Rheede leggend' Ceijlons Retourschip Leijmuijden Anthonij de Jong en den Opperstuurman dier kiel, Sweris Lourense klink, mitsg:s den Ondercoopman van het meede aanweesend' uijtkomend Schip - 'T Huijs Om, Jacob de Bordes, zeer instantig versogt geworden zijnde, om ter Saake hunner indispositie, eenigen Tijd met Stilstand van gagie, ter deeser plaatse over te blijven, is goedgevonden, zulx aan haarl: t' accordeeren: zijnde voorts, op het voordragen van den Heere Gouverneur, weederom tot Schipper op ged:l Bodem aangesteld, den opperstuurman van 't SchipSchagenCornelis van Brattem gerritsz:, mitsg:s tot opperstuurman den onder dito Theunis Martensz: Kulk, als een bequaam en ervaaren zeeman zijnde, die den dienst als gezaghebber, op den hier permanenten hoeker de Snelheijd, een geruijmen Tijd tot genoegen heeft waargenomen; Terwijl voorts, in de plaatse van voorseijden Nieuw aangestelden Schipper, tot opperstuurman op het gedagte SchipSchagen, den daar op bescheijden zijnden onder dito Carel Philip Cassel, bevorderd weesende, heeft men wijders, in steede van denselven tot onderstuurman laten optreeden, den Derdewaak Jan Hendrik Stekman, alles nogthans, met halveering van gagie, mitsg:s ter nadere Approbatie der Heeren Majores in 't Vaderland; Terwijl het ged:t Schip Leijmuijden wijders volgens d' ordre en't gebruijk, door Expresse gecommitteerd:s aan boven gem: Nieuw aangestelden Schipper van Brattem, behoorlijk zal werden overgegeeven. | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Pieter verblijft vanaf 31-12-1764 in Batavia. Na iets meer dan een jaar monstert hij aan voor de terugtocht. • Zijn reis start vanaf de Bengalen. De reis van de Schagen van Nederland naar Batavia en van Batavia naar de Bengalen is niet (meer) geregistreerd. Ik ga er van uit dat Pieter wel met de Schagen naar de Bengalen vaart. | ||||||
schip | • De Schagen zeilt inmiddels voor de vierde keer de oceanen over, terug naar Nederland. • Er wordt geen bewapening op het schip gemeld, maar die zal er wel zijn geweest gezien de aanwezigheid van een konstabelsmaat. Opvallend dat geen konstabel wordt genoemd onder de bemanning. | ||||||
schipper | • Schipper Klaas Ariensz is een ervaren schipper. Het is voor hem inmiddels de derde keer dat hij de reis terug aanvangt als schipper. | ||||||
reis | • Het eerste en tweede deel van de reis duren beide 92 dagen. Toch is het eerste deel kort en het tweede deel lang te noemen gezien de duur van de andere reizen op deze pagina. • De rustperiode van 15 dagen op de Kaap is kort te noemen. • Op deze reis zullen slechts 4 man overlijden. | ||||||
bemanning | • Het is de tweede keer dat Pieter en Jacobus van Diest samen varen. De eerste keer was op de heenweg met de Kattendijke zijn in 1764. • Het is de tweede keer dat Pieter en Dirk Middenhoff samen varen. De eerste keer was op de heenweg met de Kattendijke zijn in 1764. | ||||||
lading | • Een deel van de lading is bestemd voor de Kaap. Het grootste deel is bestemd voor de kamers van Hoorn en Enkhuizen. • De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 656.011. Van de 245 geregistreerde ladingen in 1766 staat het maar liefst op de 3eplaats. Er zijn dat jaar acht schepen die voor meer dan een half miljoen verschepen. | ||||||
konvooi | • De Schagen en de Bleiswijk vertrekken op het zelfde moment uit de Bengalen, maar de Bleiswijk komt twee weken eerder aan op de Kaap. • De Schagen voegt zich bij vertrek uit de Kaap bij de Leimuiden en beide komen gelijk aan in Texel. |