het schip Vreeland | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
kamer | bouwjaar | werf | type | lengte | laadvermogen | bemanning | kanonnen |
Amsterdam | 1735 | Amsterdam | hekboout | 130 voet | 650 ton | 175-190 | - |
gebruiksstatus van het schip | |||||||
datum | reis | schipper | |||||
12-2-1736 31-12-1736 1-1-1738 12-11-1738 12-10-1739 3-11-1740 14-12-1741 14-1-1743 14-1-1745 | >Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië Indië - Nederland Nederland - Indië | Jan van Hengelen Jan van Hengelen Jurriaan Zeeman Jurriaan Zeeman Jurriaen Zeeman Reijnier Brugman Arij Verdoes Arij Verdoes Evert de Haas | |||||
de Reis | |||||||
van | naar | reisduur | aantal koppen | ||||
plaats | datum | datum | plaats | dagen | bemanning | passagiers | overlijden |
Batavia | 12-11-1738 | 12-2-1739 | De Kaap | 92 | 90 | 4 | 0 |
De Kaap | 12-2-1739 | 2-3-1739 | De Kaap | 18 | - | - | - |
De Kaap | 2-3-1739 | 22-6-1739 | Texel | 112 | 82 | - | - |
Totaal | 222 | ||||||
de Schipper | |||||||
naam | datum | functie | schip | ||||
Jurriaan Zeeman | zijn ervaring | 15-5-1726 31-1-1730 21-5-1731 30-11-1732 17-1-1734 6-2-1737 1-1-1738 12-11-1738 12-10-1739 | onbekend onbekend onderstuurman onderstuurman opperstuurman opperstuurman schipper schipper schipper | Kommerrust Huis de Vlotter Oostrust Hof n.a. Winter Kerkwijk Goudriaan Vreeland Vreeland Vreeland | |||
de Bemanning | |||||||
functies | Adelborst (3), Bergwerker (1), Bootsman (1), Bosschieter (16), Derde meester (1), Derdewaak (1), Grofsmid (1), Hoogloper (1), Hooploper (4), Huistimmerman (2), Jongen (3), Jongmatroos (5), Kok (1),Konstabel (1), Konstabelsmaat (2), Kwartiermeester (3), Lanspassaat (2), Matroos (11), Metselaar (1), Onder(scheeps)timmerman (1), Onderstuurman (2), Onderzeilmaker (1), Opper(scheeps)timmerman (1), Opperkuiper (1), Oppermeester (1), Opperstuurman (1), Provoost (1), Schieman (1), Schiemansmaat (1), Schipper (1), Soldaat (12), Vijlenkapper (1), Ziekentrooster (2) | ||||||
nationaliteiten | |||||||
Jan Delmerhorst | |||||||
deze reis | zijn ervaring | ||||||
functie | maandbrief | schuldbrief | begunstigde | datum | functie | ||
konstabel | ja | ja | Johanne Beket | 8-4-1718 15-2-1721 21-1-1723 5-4-1726 2-2-1727 24-1-1728 15-9-1728 30-12-1732 19-3-1735 12-11-1738 23-5-1740 15-1-1745 22-3-1746 | oploper jongen jongen matroos matroos konstabelsmaat konstabel konstabel(smaat?) konstabel konstabel konstabel konstabel konstabel | ||
lading | |||||||
aantal | eenheid | product | waarde | ||||
1480 600 3880 1160 1480 300 1900 100 160 480 160 800 100 160 100 100 120 200 180 100 100 200 200 140 80 1700 320 600 50 100 500 2400 660 1920 250 500 18 8045,25 44 4230 24540 24000 95500 169198 31775 167441 12000 5 | pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees pees lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb lb | baftas (in soort) bethilles (in soort) guinees (in soort) parcallen (in soort) salempuris (in soort) armozijn (Bengaals in soort) sits (Surats, in soort) lijnwaad (Malabars tot monster) brandam (Kust) bulangs (Kust) cambayen (ruw Kust) dongris (Kust) muris (gebleekt Kust) pattamaraphoe (Kust) aliabalijs (Bengaals) atchiabanijs (Bengaals) amirtje (Bengaals) deriabadijs (Bengaals) cassa (Bengaals) allegias (zijden Bengaals) photas (Bengaals) gerassen (Bengaals) gingam (gestreept Bengaals) lacorijns (Bengaals) malmal (Bengaals) roemaals (neusdoeken Bengaals) soesjes (Bengaals) zeildoek (Bengaals) terindani (Bengaals) bherms (Surats) broal (Surats) guinees (Surats) niquanias (Surats) sawagesjes (wit Surats) tapis (kankenias Surats) beraupaats (wit Surats) rok (zijden Japans) garen (in soort) organsijnzijde (met de kisten) wol (Perzisch) foelie (macis) garioffelnagel nootmuskaat (in soort) peper (zwart Bantams) sapanhout (in soort) poedersuiker calaturshout (Kust) radix (kalumba) ongelden (2 procent) | (Iƒ) 7.311-17-0 (Iƒ) 4.361-13-0 (Iƒ) 47.071-7-8 (Iƒ) 3.373-50-0 (Iƒ) 9.614-17-0 (Iƒ) 3.512-50-0 (Iƒ) 12.297-10-8 (Iƒ) 496-1-0 (Iƒ) 452-0-8 (Iƒ) 1.356-10-0 (Iƒ) 613-1-0 (Iƒ) 2.252-2-8 (Iƒ) 460-10-8 (Iƒ) 565-15-8 (Iƒ) 647-12-0 (Iƒ) 322-2-8 (Iƒ) 603-14-8 (Iƒ) 935-8-8 (Iƒ) 2.527-70-0 (Iƒ) 1.287-70-0 (Iƒ) 370-8-0 (Iƒ) 678-5-0 (Iƒ) 1.088-14-8 (Iƒ) 541-2-0 (Iƒ) 1.259-10-0 (Iƒ) 6.570-10-8 (Iƒ) 5.037-18-8 (Iƒ) 2.193-15-0 (Iƒ) 1.073-7-8 (Iƒ) 466-11-0 (Iƒ) 807-9-8 (Iƒ) 2.482-16-0 (Iƒ) 1.898-20-0 (Iƒ) 8.933-40-0 (Iƒ) 639-1-8 (Iƒ) 3.082-70-0 (Iƒ) 1.351-17-0 (Iƒ) 6.702-2-8 (Iƒ) 547-1-0 (Iƒ) 5.103-30-0 (Iƒ) 13.706-0-0 (Iƒ) 7.425-0-0 (Iƒ) 7.759-7-8 (Iƒ) 23.349-6-8 (Iƒ) 1.311-4-8 (Iƒ) 14.065-10-0 (Iƒ) 462-11-0 (Iƒ) 30-12-8 (Iƒ) 4.379-19-8 | ||||
Totaal | (Iƒ) 223.378-4-8 | ||||||
Notulen | |||||||
Resolutions of the Council of Policy of Cape of Good Hope | |||||||
20-2-1739 | Vrijdag den 20 Februarij 1739, voormiddags. Gecombineerde vergadering. Present den Heer Mr. Daniel van den Henghel, gesaghebber deeses Gouvernements, den Heer Samuel Hoppesteijn van Leeuwen, commandeur der presente retourscheepen, den Heer Hendrik Swellengrebel, oppercoopman en secunde deeser plaetse, den E. Pieter Swaandregt, vice commandeur, den Heer Johan Thobias Rhenius, capitain deeses Casteels, den E. Christiaan Backer, schout bij nagt, den E. Nicolaas Heijning, den E. schipper Arij de Ruijter, den E. Christoffel Brand, den E. schipper Willem M[e]ijer, den E. Rijk Tulbagh, den E. schipper Dirk de Veth, den E. Martinus Bergh,. den E. schipper Pieter Visser, den E. Cornelis Eelders, den E. schipper Jurriaan Zeeman, den E. schipper Pieter Elsvlied, den E. fiscael der retourvloot, Isaacq Giesken; demptis de schippers Pieter Alkmaar en Salomon Rijnders door indispositie. Wierd door den Heer gesaghebber te kennen gegeeven dat Zijn E. deese vergadering expresselijk hadde belegt om aan den Heer commandeur neevens de verdere vlag en andere officieren van de vloot te kunnen voorstel doen en afvraagen of zijlieden als zijnde van alle vereijschte benoodigtheeden en potspeijs voor de vaderlandsche vojagie naar behooren voorsien, zig niet in staat bevonden om deselve in het kort met gerusth[e]ijd te kunnen onderneemen, of dat andersints aan i[e]mand, 't zij aan zijne ammonitie of andere goederen, nog iets quam te ontbreeken, waardoor zulx soude kunnen werden verhindert of agter uijtgeset, op dat men verders tot het vertrek deeser retourscheepen een vasten tijd soude kunnen beraamen, soo wel van de geene die eerst sullen kunnen klaer zijn, als van die dewelke nog soo spoedig niet vaardig kunnende geraaken, eenige w[e]ijnige daagen langer souden moogen worden opgehouden; op het welke door den Heer commandeur neevens de verdere overheeden van de vloot zijnde betuijgt geworden dat aan niemand soo wel het een als het ander aangaende, iets meer quam te mancqueeren, dat zij van alles tot genoegen zijn voorsien, en bijgevolge in gereeth[e]ijd om de rheijse binnen w[e]ijnige daagen gerustelijk na Neederland te kunnen voortsetten; heeft den Heer gezaghebber hierop wijders aan den Heer commandeur afgevraegt welke scheepen dan wel bequamelijk het eerste in staat van zeijlen zouden kunnen weesen, waarop door Zijn E. gerepliceert wierd dat dit Beukest[e]ijn, Nieuw-Walcheren, de Magdalena, Wickenburg, 't Huijs te Foreest enVreelandzouden weesen, met bijvoeging dat hij meijnden dat deselve op den 27 deeser maend zouden kunnen worden gemonstert en in staat zijn om onder den 2 Maert aanstaende te kunnen reijsvorderen, waarin door de andere overheeden deeser kielen toegestemt zijnde, is derhalven goedgevonden dat zij op den voormelden tijd sullen worden gedepescheert, om haare reijs onder de vlagge van welgemelten Heer commandeur als dan na Neederland te kunnen onderneemen; en dat wijders de overige vijf scheepen, met namen Scheijbeek, 't Hof niet altijd Winter, Hillegonda, Cornelia en de Visch, op den 2 Maert voormeld gemonstert werdende, op den 5 dito daaraen onder de wimpel van den oudsten voor de praesidiale Camer tot Amsterdam thuijsvarenden schipper, Pieter Visser, bij toelating van bequaem weer en wind derwaerts zullen moeten volgen, in hoop en verwagting dat alle deselve op de voorsz tijden in zee geraakende, de havenen onses lieven vaderlands met voorspoed sullen moogen bez[e]ijlen. Werdende wijders door den Heer gezaghebber aan de scheepsopperhoofden serieuselijk gerecommandeert dat zij sig altijd ider in zijn smaldeel onder hunne vlag of wimpel gecombineert en teegens alle vijand[e]lijke aanvallen op haar hoede zullen moeten houden, en wel insonderh[e]ijd teegens Turken en rovers, uijt insigt dat Haar Wel Edele Groot Agtb. de Heeren Bewindhebberen ter Camer Rotterdam bij missive van den 2 April des voorleeden jaars nog singuliere mentie gelieven te maaken dat op den vreede met deselve, en voornamentlijk met die van Algiers, geen staad kan gemaekt werden, en dat overzulx de overheeden der retourscheepen dienden te worden gerecommandeert zig daarvoor te wagten. Terwijl voorts bij resumptie der Turksse passen deeserretourbodems gebleeken is dat zij sig daarvan na ver[e]ijsch voorsien bevinden, soo dat men alhier aan deselve geen andere sal behoeven bij te setten; gelijk ook op nadere approbatie onser Heeren en Meesteren tot boekhouder in steede van den overleedene op het schip Scheijbeek is aangesteld den sergeant van het schip Wickenburg, Adolf Hendrik Carel Krijning de Langewater van Doesburg, onder zijn thans winnende gagie. | ||||||
Opmerkingen | |||||||
familielid | • Jan is 7 september 1735 in Batavia aangekomen en vertrekt weer op 12 november 1738 naar Nederland. Hij is dan ruim 3 jaar in Indië geweest. • Jan is nog steeds Konstabel. • De begunstigde Johanna Beket, is de vrouw van Jan. | ||||||
schip | • Voor de Vreeland is het de derde keer dat het naar de oost is gevaren. • Van de Vreeland is geen bewapening bekend. Toch wordt onder de bemanning wel áán konstabel en twee konstabelsmaten. | ||||||
schipper | • Jurriaan Zeeman is een ervaren schipper. In 1738 is hij ineens schipper voor de VOC. • Schipper Zeeman heeft op de Kaap aan deze vergadering deelgenomenVrijdag den 20 Februarij 1739, voormiddags. Gecombineerde vergadering. | ||||||
reis | • De reisduur van het eerste deel van de reis is gewoon, terwijl dat van het tweede deel vrij lang is. • Acht man stappen van boord op de Kaap. | ||||||
lading | • De lading bestaat uit veel exotisch klinkende producten. • De lading vertegenwoordigd een waarde van (Hƒ) 178.703. Van de 398 geregistreerde ladingen in 1726 staat het 'slechts' op de 60eplaats. Er zijn dat jaar vier schepen die voor meer dan een half miljoen verschepen. | ||||||
konvooi | • Beukestijn, Huis te Foreest, Magdalena, Nieuw Walcheren, Wickenburg, Cornelia, Hillegonda, Scheijbeek, Vis, Hof niet altijd Winter en Vreeland.• De 11 schepen vertrekken gelijktijdig uit Batavia en komen vanaf 12 tot en met 16 februari aan op de Kaap. Hierna splitst de groep in tweeën. • De Cornelia, Hillegonda, Scheijbeek, Vis en Hof Niet Altijd Winter vertrekken vervolgens 7 dagen na de eerste groep maar komen minimaal 8 dagen eerder in Goeree en 4 tot 5 dagen eerder in Texel. Deze groep heeft de route door het Kanaal gekozen. • De overige schepen vertrekken weliswaar 7 dagen voor andere en bereiken 22-6 Texel, 25-6 Goeree en 26-6 Rammekens. Deze schepen hebben de route om Engeland gekozen. • Uit het konvooi zal het schip 'De Cornelia'na lang zwerven en met verlies van veel volk in april 1739 zonder masten in Londonderry in Ierlandaankomen (bron:de VOCsite). |